درمان كمبود ويتامين D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. نیاز روزانه بدن ما نسبت به این ویتامین بر حسب جنسیت و سن و سال متفاوت است.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. نیاز روزانه بدن ما نسبت به این ویتامین بر حسب جنسیت و سن و سال متفاوت است اما به طور معمول همه ما روزانه به 400 الی 600 واحد بین المللی ویتامین د نیاز داریم البته افراد سالمند و کودکان و خانم ها نیاز بیشتری به این ویتامین دارند. بزرگترین منبع ویتامین د نور خورشید است. این ویتامین خورشیدی برای سلامت استخوان ها، پوست و سلامت روحی روانی لازم و ضروری است.

ده روش براي تامين ويتامين د بدن

١. نور آفتاب

٢. ماهی چرب

٣. کنسرو تُن ماهی

٤. برخی قارچ‌ها

٥. شیر

٦. آب پرتقال

٧. قرص‌های ویتامین د

٨. زرده تخم مرغ

٩. جگر گاو

١٠. روغن جگر ماهی کاد

خاصیت ضد التهابی ویتامین د

ویتامین دی خاصیت ضد التهابی دارد یعنی میزان التهاب را در بدن کم می کند و زمانی که میزان التهاب در بدن کم شود بسیاری از مشکلات سلامتی مثل فشار خون بالا، دیابت و خیلی از سرطانها می توانند کنترل شوند .

١. کنترل بهتر دیابت

ویتامین دی نقش بسیار مهمی در کاهش نوسانات قند خون دارد . مطالعات نشان داده اند افرادی که کمبود ویتامین دی دارند مقاومت انسولین بالاتری نیز دارند و این افراد مستعد ابتلا به ديابت هستند . بنابراین لازم است افراد دیابتی سطح ویتامین خون خود را حداقل سالی یکبار و یا هر ۶ ماه یکبار اندازه گیری کنند . خیلی وقت ها مشاهده می شود که افراد دیابتی از درمانهای دارویی برای کنترل قند خون خود نتیجه نمی گیرند در این افراد نیز اگر سطح ویتامین دی خون کنترل شود ، اثر بخشی داروها بسیار بیشتر خواهد شد .

٢. داشتن بارداري موفق

ویتامین دی نقش بسیار مهمی در گذراندن یک بارداری موفق دارد . خانم هایی که دچار سقط های خود به خودی می شوند خیلی در معرض کمبود ویتامین دی هستند و زمانی که سطح ویتامین دی در این افراد کنترل می شود در کنار کنترل سایر عوامل و اصلاح آنها میتواند باعث کاهش سقط در این خانم ها شود . البته این مسئله به این مفهوم نیست که همه خانم هایی که کمبود ویتامین دی دارند حتما دچار سقط جنین می شوند اما توصیه می شود همه خانم هایی که قصد بارداری دارند حتما قبل از اقدام به بارداری سطح ویتامین دی خونشان را چک کنند و اگر دچار کمبود هستند حتما آن را قبل از بارداری درمان کنند .

٣. كنترل كم كاري تيروئيد

اگر دچار کم کاری تیروئید هستید یا بیماران مبتلا به کم کاری خود ایمنی تیروئید به نام هاشیموتو حتما باید سطح ویتامین دی خود را چک کنند و اگر کمبود وجود دارد ، اقدام به درمان کنند.

٤. كنترل فشار خون بالا

افراد مبتلا به فشار خون بالا هم باید به صورت منظم سطح ویتامین خون خود را چک کنند . همانطور که اشاره شد کمبود ویتامین دی باعث ایجاد التهاب در بدن و عروق می شود و التهاب در عروق زمینه را برای افزایش فشار خون فراهم می کند.

٥. كمبود ويتامين د و ام اس

امروزه مشخص شده که کمبود ویتامین دی می تواند زمینه بروز بیماری ام اس در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند را فراهم کند . همچنین در افراد مبتلا به ام اس وجود این کمبود می تواند سیر پیشرفت بیماری را بیشتر کند .