علت پوسته شدن اطراف ناخن

پوسته شدن اطراف ناخن مشکل شایعی است که بسیار افراد آن را تجربه میکنند مخصوصا خانم های خانه دار ولی آیا این مشکل باعث نگرانی میشود؟ اگر پوست روی انگشتان شما کنده شود دلیل نگرانی نیست این عارضه معمولی اغلب در اثر عوامل محیطی و دیگر عوامل کنترل میشود. دربرخی موارد کنده شدن پوست نوک انگشتان ها میتواند ناشی از یک وضعیت اساسی باشد ، اگر نوک انگشت شما به درمان خانگی پاسخ ندهد و یا علائم بدتر شود، به پزشک خود مراجعه کنید آنها میتوانند علت اینکه چرا نوک انگشت شما کنده میشود را شناسایی و راه درمان را توصیه کنند. ادامه مطلب را برای اگاهی بیشتر بخوانید.

علت پوسته شدن اطراف ناخن

پوسته شدن اطراف ناخن

علل و دلایل پوسته شدن اطراف ناخن

عوامل محیطی:

فاکتورهای محیطی و خارجی عواملی هستند که قابل کنترل نیستند.آب و هوا نمونه ای از عوامل محیطی است. اگر چه شما نمیتوانید آب و هوا را تغییر دهید، اما میتوانید کنترل کنید که چقدر در معرض این عوامل قرار گیرید.

خشکی پوست از  علت های پوسته شدن انگشتان:

بیشتر اوقات خشکی پوست علت پوسته شدن انگشتان است. خشکی پوست اغلب در زمستان شایع است. اگر در حمام یا دوش آب گرم بمانید، حساسیت بیشتری خواهید داشت.گاهی اوقات سختی مواد در صابون و مواد آرایشی میتواند خشکی ایجاد کند.

علت پوسته شدن اطراف ناخن

عوامل دیگری که شامل میشوند، عبارتند از:

  • خاریدن
  • خراشیدن
  • قرمز و خاکستری شدن پوست.
  • پوستی که سفت و سخت است ممکن است به سادگی با استفاده از صابون ملایم و یا مرطوب کننده و نرم کننده درمان نشود.
  • شما باید از آب داغ برای شستن دستهایتان دوری کنید.

شستن دائم دست از دلایل پوسته شدن اطراف ناخن:

بیش از حد شستن دست ممکن است باعث پوسته شدن انگشتان شود ، شستن دست با صابون اغلب میتواند باعث از بین رفتن چربی روی پوست شود و این عمل میتواند باعث جذب صابون به لایه های حساس پوست و لایه برداری شود.

علت پوسته شدن اطراف ناخن

آب گرم از دلایل پوسته شده اطراف ناخن:

بی توجهی به استفاده از مرطوب کننده برروی دستها پس از شستشو و استفاده از حوله های کاغذی تحریک کننده نیز میتواند برروی پوست تاثیر بگذارد.برای حفظ کردن انگشتان از پوسته شدن اطمینان حاصل کنید که تنها در مواقع نیاز دستهایتان را بشویید و از مواد ملایم استفاده کنید.شما باید فقط قبل از خوردن خوراکی و بعد از حمام دستتان را بشویید. دستگاه ضدعفونی کننده الکلی دست نیز گزینه خوبی برای تمیز کردن میتواند باشد.

استفاده از محصولاتی با مواد شیمیایی خشک:

برخی از مواد شیمیایی اضافه شده در مرطوب کننده ها،صابونها،شامپوها و سایر محصولات آرایشی ممکن است باعث تحریک پوست و پوسته شدن اطراف ناخن شود.

علت پوسته شدن اطراف ناخن

مضرات رایج عبارتند از:

  • عطرهای ضد باکتری
  • پماد نگهدارنده مانند فرمالدئید
  • ایسوتیایزولینون
  • کوکامیدوپروپیل بتائین

بدن شما ممکن است به تمام این مواد شیمیایی واکنش ندهد، اما آزمایش پچ توسط پزشک برای تعیین واکنش بدن شما به یک ماده خاص ضروری است.بهترین دستورالعمل برای جلوگیری از مواد شیمیایی سخت این است که محصولاتی را که برای پوست حساس به فروش میرسد را نگاه کنید. این محصولات بطور معمول از عطر و دیگر تحریک کننده ها اجتنابناپذیرند.

علت پوسته شدن اطراف ناخن

مکیدن انگشت از علت های پوسته شدن اطراف ناخن:

مکیدن انگشت و شست در کودکان میتواند موجب پوسته شدن انگشتان شود. برای یک نوزاد و یک کودک نوپا مکیدن انگشت غیرعادی نیست. بسیاری از کودکان بطور طبیعی این عادت را ترک میکنند، در حالی که در برخی از آنها به مداخله نیاز دارند. اگر فرزند شما شست و انگشت خود را میمکد و موجب پوسته شدن و خراشیدن ناخن میشود، با یک متخصص اطفال برای راهنمایی و درمان بعدی صحبت کنیددرمعرض داروهای شیمیایی قرار گرفتن:بعضی اوقات پوسته شدن اطراف ناخن به علت در معرض قرار گرفتن داروهای شیمیایی است.

پوسته شدن ناخن ها از علائم کم خونی:

کم خونی بدون درمان، کمبود آهن خفیف میتواند جدی شود و منجر به کم خونی شود. کم خونی زمانیکه هموگلوبین قرمز خون کاهش یابد رخ میدهد. هموگلوبین یک ماده اساسی در گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن در سرتاسر بدن است.علاوه بر پوسته شدن ناخن ها، علائم کم خونی شامل درد سینه،ضربان تند قلب،احساس خستگی و ضعیفی،تنگی نفس،احساس سردرد و سرگیجه ،داشتن دست و پاهای سرد،تلخی و بی مزه بودن زبان،رنگ پریدگی پوست،تغییراشتها و دهیدراسیون میباشد.افرادی که دهیدراته میشوند، آب کافی و نوشابه های غیر کافئین نمینوشند.

علت پوسته شدن اطراف ناخن

آفتاب سوختگی:

در مواجهه طولانی مدت با آفتاب ممکن است پوست شما سوخته شود. آفتاب سوختگی باعث میشود پوست شما گرم و تمایل به خارش داشته باشد و یا قرمز و صورتی شود.پوسته شدن پوست بعد از چند روز نشانه ای شایع بعد از آفتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی میتواند چند روز و یا چند هفته برای درمان طول بکشد. در طی دوره بهبودی شما میتوانید بااستفاده از کیسه آب سرد و نرم کننده ها به درمان کمک کنید.شما ممکن است یک ضددرد otc برای کاهش علائم پیدا کنید. پوشش بطور منظم و استفاده از کرم های ضدآفتاب تنها راه پیشگیری از آفتاب سوختگی است.واکنش به هوای سرد و گرم هوای خشک و دمای زمستان میتواند باعث خشک شدن، ترک خوردن و پوسته شدن شود.از خشکی پوست بااستفاده از یک مرطوب کننده پیشگیری کنید. استفاده از کرم مرطوب کننده ملایم یا یک پماد پس از حمام،پوشیدن لباسهای نخی و اجتناب از حمام های داغ و دوش آب گرم میتواند موجب حفظ شدن انگشتان از پوسته شدن در ماه های تابستان باشد.این ممکن است ناشی از عرق کردن بیش از حد و یا در نتیجه محرک ها در اسپری های دافع نور خورشید باشد.

بیشنر بخوانید:

عادت های نامناسب روزانه که به موو ناخن اسیب میزند

علت قارچ ناخن چیست؟

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *