همه چيز در مورد مژه

مژه های بلند و پرپشت از معیارهای جذابیت زنان است که به چشم ها حالت بخشیده و نقش موثری در زیبایی فرد دارد.

چشم ها بخش مهمی از بدن انسان هستند. یکی از اولین چیزهایی که اغلب به دیگران توجه می کنیم ، چشمانشان است. هنگامی که با افراد دیگر ارتباط چشمی برقرار می کنید، چشم ها به روش هایی ارتباط برقرار می کنند که کلمات نمی توانند.

گاهی چشم ها با موهای کوچک وبرهم زدن پلک ها جلب توجه می کند. ! بله ما داریم در مورد مژه صحبت می کنیم. مژه های بلند دارید ؟ اگر ندارید ، ممکن است آرزو کنید داشته باشید ، همان طور که می تواند حتی چشم را قشنگ تر کند. اما اصلا برای چه آنها را داریم؟

بسیاری از مردم از آرایش و ابزارهای مختلفی برای تزیین و بلند کردن مژه ها استفاده می کنند. مژه های بلند قطعا می توانند زیبا باشند. مثالا، مژه به حفاظت از چشم ها کمک می کنند. ذرات زیادی در هوا، مثل گرد و غبار و شن وجود دارند، که می تواند به چشم نفوذ کرده و به آن ها آسیب برساند. مژه ها به بیرون کردن این ذرات از مسیر کمک می کنند. مژگان بلند شترها به همین منوال است.

مژه ها همچنین به حفظ رطوبت، مانند عرق یا باران، از چشم کمک می کنند. شکل منحنی و نحوه قرارگیری آن ها اجازه می دهد رطوبت از چشم دور شود ، هم چنین می توانند شبیه سبیل گربه عمل کنند.

درواقع، روزانه یک تا پنج عدد از مژه‌ های شما می‌افتند. چرخه‌ی رشد مژه‌ ها خیلی کوتاه‌تر از موهای سر شماست، که این‌یکی از دلایلی است که مژه‌ های شما خیلی بلند نمی‌شوند.

 

آیا مژه رشد میکند؟

البته داشتن مژه هایی بلند ریشه ی ژنتیکی داشته اما این بدان معنا نیست که فردی که دارای ژن خوب نیست نمی تواند از مژه های بلند بهره ببرد.

با توجه به تحقیقات انجام شده رابطه مستقیمی بین سلامتی مو و تغذیه وجود دارد، بنابراین اگر فردی به میزان کافی از ویتامین های محلول در چربی همانند، گروه ویتامین های B، ویتامین C و کلاژن ها استفاده نکند، ممکن است سلامت موی خود را به خطر بیاندازد.

استفاده بیش از حد از محصولات چشمی، علی الخصوص استفاده طولانی مدت از ریمل و مژه های مصنوعی و کاشت مژه، می تواند مژه های شما را ضعیف تر و حتی منجر به ریزش مژه ها شود.

 

رشد مجدد مژه چقدر طول میکشد؟

هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است یک یا دو تار مژه بر روی گونه تان بیابید، مطمئنا این امر برایتان آزاردهنده و ناخوشایند است اما توجه داشته باشید که مژه های شما همانند دیگر موهای شما ریزش دارد و این امر فرآیندی طبیعی است و همانند موهای سایر قسمتهای بدن، دوره زمانی رشد مژه هم مشخص است.

تقریبا بین ۹۰ الی ۱۵۰ تار مژه بر روی پلک بالا و ۷۰ الی ۸۰ تار دیگر بر روی پلک پایینی قرار دارد. موهای بدن در دوره زمانی مشخصی رشد کرده و مدت زمان رشد مژه هم به همین میزان مشخص است.

سرعت رشد مژه

این دوره زمانی از مرحله رشد (آناژن) شروع شده و بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می کشد که هر مژه معمولا نهایت تا ۱۰ میلی متر بلند می شود. مرحله بعد که رشد متوقف شده و فولیکول های مژه خورد و شکننده می شوند را مرحله انتقال (کاتاژن) می نامند. اگر در این مرحله مژه ریزش داشته باشد، سریعا جایش با مژه ی دیگر پر نخواهد شد. این مرحله ۲ الی ۳ هفته طول دارد. مرحله ی بعدی که مرحله ی ساکن (تلوژن) نام دارد ممکن است تا بیش از ۱۰۰ روز طول بکشد تا مژه ی جدیدی جایگزین شود. این دوره معمولا بین ۴ الی ۸ هفته طول می کشد تا یک مژه بطور کامل جایگزین شود.

نکات مهم برای افزایش رشد مژه ها

١. مراجعه به متخصص پوست

اگر از رشد کند مژه های کم پشت رنج می برید اولین توصیه ما به شما این است که قبل از هر اقدام درمانی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هر عاملی که باعث ریزش یا اختلال رشد مو شود می تواند رشد مژه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از جمله این عوامل می توان به تغذیه نامناسب، کمبود مواد موردنیاز بدن و استرس شدید جسمی یا عاطفی اشاره کرد.

با مراجعه به پزشک و انجام برخی آزمایش های معمول، پزشک موانع احتمالی برای رشد مژه ها را تشخیص داده و نسبت به درمان آن ها اقدام خواهد کرد.

٢. پرهیز از مژه مصنوعی

استفاده از مژه مصنوعی اگرچه راه حل سریع برای پرپشت کردن مژه های ریخته شده است اما در طولانی مدت به مژه ها آسیب می رساند و هر بار که مژه مصنوعی را از چشم خود جدا می کنید احتمالا تعدادی از مژه های واقعی نیز جدا خواهد شد.

توصیه می شود در صورت استفاده، تنها در موارد بسیار ضروری از آن استفاده شود.

٣. پاک کردن آرایش چشم

همیشه قبل از خواب آرایش صورت بخصوص چشم های را پاک کنید تا مژه ها راحت تر و سریع تر رشد کنند.

٤. تغذیه سالم

رژیم غذایی سالم تاثیر زیادی در تقویت، ضخیم و بلند شدن مژه ها دارد. مژه ها برای رشد بهتر نیاز به دریافت انواع ویتامین و مواد معدنی دارند. سعی کنید حتما میوه و سبزیجات تازه مصرف کرده و از گنجاندن پروتئین و چربی های سالم در رژیم غذایی خود غافل نشوید.

مصرف میوه هایی مانند سیب، گواوا، قره قاط، مرکبات، توت فرنگی و تمشک آبی و سبزیجاتی همچون نخود فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، ساقه بروکسل، سبزیجات برگ سبز و کلم پیچ برای افزایش رشد مژه ها مفید است.

چربی های سالم نیز در مواد غذایی همچون بادام، دانه آفتابگردان، روغن زیتون و آووکادو یافت می شود.

٥. برس کردن مژه

برس کردن مرتب مژه ها باعث پاک شدن ذرات گرد و غبار و آلودگی ها شده و با بهبود خون رسانی به مژه ها، به بلند و ضخیم شدن مژه ها کمک زیادی می کند.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *