كمبود ویتامین D

ویتامین D برای سلامت بسیار مهم است و نقش مهمی در سلامت ماهیچه‌هاف قلب، ریه‌ها و عملکرد مغز دارد. بدن ما می‌تواند از طریق نور خورشید ویتامین D بسازد.

ویتامین D برای سلامت بسیار مهم است و نقش مهمی در سلامت ماهیچه‌هاف قلب، ریه‌ها و عملکرد مغز دارد. بدن ما می‌تواند از طریق نور خورشید ویتامین D بسازد. همچنین شما می‌توانید ویتامین D را از طریق مکمل‌ها و رژیم غذایی مناسب دریافت کنید، از قبیل مصرف برخی ماهی‌ها، روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی غنی شده و غلات.

واژه ویتامین D به چندین شکل مختلف این ویتامین اشاره می‌نماید. دو فرم مهم برای انسان ها ویتامین D2 که توسط گیاهان و ویتامین D3 که توسط پوست بدن انسان (زمانیکه دربرابر آفتاب هستیم) ساخته می‌شوند، هستند. خوراکی‌ها معمولا با ویتامین D2 یا D3 غنی می‌شوند.

 

علائم کمبود ویتامین D

١. درد مبهم و پراکنده در تمام بدن

٢. ضعف کلی بدن و ضعف در ایستادن و بالا رفتن از پله و در مراحل پیشرفته تر لنگیدن

٣. درد استخوان بخصوص در دنده، مفصل ران، کف پا و ران

٤. تشخیص کمبود ویتامین دی معمولا با بررسی سطح این هورمون در خون صورت میگیرد.

 

عوارض کمبود ویتامین D

١. پوکی استخوان: مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D برای حفظ تراکم و قدرت استخوان مهم هستند. کمبود ویتامین D باعث می‌شود استخوان از کلسیم تهی شود، همین امر استخوان‌ها را ضعیف نموده و خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

٢. آسم: کمبود ویتامین D با عملکرد پائین ریه و کنترل آسم (به خصوص در کودکان) در ارتباط می‌باشد. ویتامین D ممکن است کنترل آسم را از طریق مسدود نمودن پروتئین‌های عامل التهاب در ریه بهبود بخشیده و همچنین تولید پروتئین دیگر را که دارای تاثیرات ضد التهاب است افزایش دهد.

٣. سلامت قلب: کمبود ویتامین D مرتبط با خطر فشار خون بالا و همچنین خطر افزایش یافته مرگ حاصل از بیماری قلبی عروقی می‌باشد.

٤. کلسترول: ویتامین D سطوح کلسترول را در خون تنظیم یم نماید. مشهود است که بدون مواجهه کافی با نور خورشید، پیش سازهای ویتامین D به کلسترول تبدیل می‌شوند.

٥. آلرژی‌ها: مطالعات نشان می‌دهند که کودکانی که دارای سطوح پائین‌تر ویتامین D هستند به احتمال زیاد نسبت به مواد غذایی متعدد دارای آلرژی هستند.

٦. آنفولانزا: برخی مطالعات نشان‌گر ارتباط موجود بین نبود ویتامین D و عفونت‌های تنفسی شایع هستند و نشان می‌دهند، افراد با پائین‌ترین سطوح ویتامین D، به صورت قابل توجهی دارای علل شدید سرماخوردگی و آنفولانزا هستند.

٧. افسردگی: گیرنده‌های ویتامین D در بسیاری از مناطق مغز وجود داشته و در بسیاری از فرآیندهای مغز درگیر هستند. مصرف ویتامین دی می‌تواند نقش مهمی در درمان افسردگی ایفاء نمایند.

٨. سرطان:‌کمبود ویتامین D با سرطان در ارتباط می‌باشد. یک مطالعه خاص نشان می‌دهد که بیش از 75% افراد با انواع سرطان‌ها دارای سطح پائین ویتامین D هستند و پائین‌ترین سطوح مرتبط با سرطان‌های پیشرفته‌تر هستند. با این حال، تحقیق مازاد به تعیین این موضوع می‌پردازد که آیا سطوح بالاتر ویتامین D مرتبط با شیوع پائین‌تر سرطان یا میزان مرگ و میر می‌باشند یا خیر.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *