علل و درمان چروك شدن پوست ١

همانطور که ما پیر می شویم، پوست تمام بدن ما هم در حال پیر شدن است، اما نه به اندازه آن بخشی از پوست که در معرض تابش نور خورشید است، که بیشتر شامل پوست صورت، دست ها و بازو ها می شود.

همانطور که ما پیر می شویم، پوست تمام بدن ما هم در حال پیر شدن است، اما نه به اندازه آن بخشی از پوست که در معرض تابش نور خورشید است، که بیشتر شامل پوست صورت، دست ها و بازو ها می شود. آسیب خورشیدی پوست یا photoaging عوارضی مانند خشکی و زبری پوست، کراتوزس (رشد بیش از اندازه پوست)، شلی و افتادگی پوست و چین و چروک دربر دارد. این چین و چروک ها می توانند عمیق باشند یا خطی سطحی باشند که در این صورت می توانید با درمان ها و کرم هایی خاص چین و چروک پوست را رفع کنید.

لکه هایی که بر روی پوست به وجود می آیند هیچ ربطی به سن ندارند. در واقع این لکه ها به دلیل نور آفتاب ب وجود می آیند. افرادی که در معرض نور خورشید قرار دارند نست به بقیه بیشتر در خطر این مشکل هستند. تحقیقات نشان می دهد که 50 درصد افرادی که در بیشتر در برابر نور خورشید قرار دارند دارای میزان بیشتری از این لکه ها بر روی پوست خود هستند.استفاده از دستکش و هم چنین استفاده از یک ضد آفتاب مناسب برای پوست دست ها، هم چنین درنظر داشته باشید که هر دو ساعت یکبار باید دست های خود را بشویید و مجددا از ضد آفتاب استفاده کنید این کار را حتی اگر در معرض نور آفتاب بسیار کمی قرار دارید انجام دهید.

 

علل چروك شدن پوست:

براي داشتن پوست سالم و شاداب لازم است عادت هاي مضري را که باعث پيري پوست مي شود بشناسيد واز آن ها پرهيز کنيد. دراين مطلب به تعدادي از عادت هاي نادرست اشاره مي کنيم.

١. آفتاب
قطعا از مضرات نور آفتاب برای پوست بدن مطلع هستید. پس تا آنجا که ممکن است برای حفاظت از پوست صورت و خصوصا دست هایتان که بیشتر در معرض نور قرار دارند از دستکش و کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

٢. سونا

به نقل از سايت «Prevention» استفاده زياد از سونا باعث افتادگي پوست مي شود، بنابراين، استفاده از سونا را به حداقل برسانيد.

٣. استفاده بيش از حد از لوازم آرايشي

بگذاريد پوست نفس بکشد تا اين امر مانع از گرفتگي منافذ، بروز جوش و پيري زودرس شود. لوازم آرایشی به خودی خود باعث پیری زودرس و چروک پوست نمی‌شوند اما می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خشکی نیز می‌تواند حالت چروک کاذب ایجاد کند. معمولا یکی از علل چروک به صورت کاذب، خشکی شدید پوست است که با استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب ممکن است، اتفاق بیفتد و باعث پیری زودرس پوستتان شود.

٤. نامتعادل شدن هورمون‌ها

هنگام قاعدگی یا یائسگی اگر به طور منظم به خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند بپردازید، ترشح هورمون انسولین تحریک می‌شود و التهاب در بدن افزایش می‌یابد که این امر به ظهور خط‌های بیشتر روی پوست منجر می‌شود.

٥. استرس

استرس باعث ايجاد لکه، جوش، کدري، جوش هاي ريز و… صورت مي شود. بهترين راه حل، اين است که به فعاليت هايي مانند يوگا، خواندن کتاب، پياده روي و آشپزي بپردازيد. حذف کامل استرس از زندگی تقریبا غیرممکن است اما برای نجات زیبایی خود مجبورید عضلات پیشانی‌تان را شل کنید! چراکه در زمان استرس معمولا اخم می‌کنید و پیشانی‌تان را چین می‌اندازید. از طرفی خود این چین و چروک‌ها باعث افزایش استرس می‌شوند و پیری زودرس را به ارمغان می آورد.

٦. اختلال خواب

روند جوان‌سازی سلولی در خواب طی می‌شود و با کم‌خوابی این روند مختل می‌شود. علاوه بر آن تولید هورمون گرسنگی (گرلین) نیز افزایش پیدا می‌کند. خواب کمتر از ۶ ساعت باعث افزایش گرلین می‌شود و فرد گرسنه‌تر از خواب بیدار می‌شود. گرلین میل فرد را برای مصرف کربوهیدرات افزایش می‌دهد.

٧. مصرف انواع شيريني

مصرف بالاي مواد قندي با آسيب رساندن به کلاژن باعث افتادگي پوست مي شود. پس به جاي مصرف قند مصنوعي از مواد داراي قند طبيعي مانند ميوه استفاده کنيد.

٨. نداشتن تحرک

ورزش درمان همه مشکلات است.ورزش، با افزايش جريان خون به پوست صورت نشاط مي بخشد. از طريق تعريق، سموم بدن را دفع مي کند و پوست هاي مرده را پاک سازي مي کند تا پوست جديد دربيايد. ورزش نکردن، لکه هاي مربوط به سن را افزايش مي دهد.

٩. مصرف کم‌چربی و روغن

به طور معمول ما به مصرف چربی زیاد در برنامه غذایی نیاز نداریم. اما اگر پوستتان خشک و پوسته پوسته است و از طرفی از مصرف چربی پرهیز می‌کنید، این دو می‌تواند با هم مرتبط باشد. غشای سلول از جمله سلول‌های پوست از چربی‌های اشباع شده ترکیب شده است و چربی‌هایی مانند امگا-۳ و امگا-۶ برای بدن ضروری است.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *