علت قارچ ناخن چیست؟

ناخن قارچی یا همان قارچ ناخن عفونتی است که از طریق ترک در ناخن یا برش‌های موجود در پوست وارد بدن می‌شود. این عفونت می‌تواند رنگ ناخن شما را تغییر دهد.

قارچ ناخن چیست؟؟

ناخن قارچی یا همان قارچ ناخن عفونتی است که از طریق ترک در ناخن یا برش‌های موجود در پوست وارد بدن می‌شود. این عفونت می‌تواند رنگ ناخن شما را تغییر دهد یا آن را ضخیم‌تر نماید. همچنین این عفونت قارچی صدماتی را نیز به ناخن و پای شما وارد خواهد کرد. از آنجایی که انگشتان پا اغلب گرم و مرطوب هستند، قار‌چ‌ها به خوبی در آن رشد می‌کنند. انواع مختلفی از قارچ وجود دارد و برخی از اوقات بخش‌های مختلفی از ناخن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اگر به صورت درمان نشده رها گردد، عفونت می‌تواند به سایر بخش‌های ناخن، پوست یا حتی خود ناخن گسترش یابد. در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا اطلاعات مفیدی در زمینه علایم و درمان قارچ ناخن می دهد.

علت قارچ ناخن چیست؟

نشانه‌ها و علایم قارچ ناخن:

ناخن عفونی معمولا ضخیم‌تر از بخش‌های عادی است و می‌تواند شکلی عجیب و تاب خورده به خود بگیرد. این گونه ناخن‌ها معمولا زود می‌شکنند. ناخن هایی که عفونت دارند ممکن است به رنگ زرد در بیایند. اگر یک یا چند مورد از ناخن های شما علائم زیر را داشت، در آن صورت ممکن است به قارچ ناخن یا اونیکومایکوز مبتلا باشید:

  • ضخیم شدن
  • شکننده شدن
  • تغییر شکل
  • عدم براقیت
  • رنگ تیره که ناشی از بقایای ساخته شده در زیر ناخن می باشد
  • شما ممکن است در ناخن انگشتان خود احساس درد داشته باشید و ناخن شما کمی بوی بد بدهد. قارچ ناخن بیشتر انگشتان پا را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در انگشتان دست نیز می تواند اتفاق بیفتد.
علت قارچ ناخن چیست؟

برخی از اوقات یک نقطه سفید بر روی ناخن پیدا می‌شود و در نهایت گسترش می‌یابد. زمانی که قارچ در زیر ناخن شما تجمع پیدا کرد، می‌تواند شل شود و حتی گسترش پیدا کند. اینگونه قارچ‌ها معمولا به پوست اطراف ناخن نیز سرایت می‌کنند.

چه کسانی مستعد ابتلا به ناخن قارچی هستند؟

معمولا مردان بیشتر از زنان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. هر چقدر پیرتر باشید و سن بیشتری داشته باشید شانس ابتلا نیز افزایش پیدا می‌کند. افراد مبتلا به دیابت، پای ورزشکاران ، یک بیماری سیتم ایمنی ضعیف، افراد سیگاری و افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به این نوع بیماری را دارند، خطر ابتلای بالاتری نیز خواهند داشت. اگر زمان زیادی را در آب می‌گذرانید یا ناخن پای شما آسیب دیده است، امکان ابتلا به قارچ ناخن نیز افزایش پیدا می‌کند.

علت قارچ ناخن چیست؟

راه های درمان قارچ ناخن:

درمان این بیماری به نوع قارچ و مقدار عفونت بستگی دارد. پزشک ممکن است درمان‌های ترکیبی زیر را امتحان کند:

  • کرم موضعی که مستقیما روی ناخن قرار می‌گیرد.
  • قرص‌های ضد قارچی
  • برداشتن قسمت آسیب دیده ناخن یا پوست
  • در برخی از موارد، با استفاده از جراحی کل ناخن باید برداشته شود.
پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *