جراحی زیبایی فک

زمانی که فرد بالغ می‌شود رشد فک خود را به شکل ناهنجاری فکی نشان می‌دهد ناهنجاری فک هم بر روی شکل صورت اثر می‌گذارد و زیبایی و هارمونی چهره را به هم می‌زند.

افرادی که خواهان انجام عمل‌های زیبایی هستند هنگامی که در تلاش برای شناسایی مشکلات موجود در صورت خود می‎باشند، در اکثر موارد بر مشکلات بینی، چشم‌ها، رنگ پوست و غیره تمرکز می‌کنند. هرچند، در اکثر بیماران به نظر می‌رسد که مشکل در یک سوم پایینی صورت که شامل لب پایین و چانه است، می‌باشد. بسته به نافرمی صورت که نیاز به اصلاح دارد در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا توضیحات مفیدی در زمینه عیوب و جراحی زیبایی فک در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

زیبایی و جذابیت به شیوه‌ای ذهنی تعیین می‌شوند و خصوصیات زیبایی بر اساس اولویت‌های منحصر بفرد هر شخص متفاوت است. با این حال، مشخصات و خطوط خاصی وجود دارند که موجب می‌شود یک فرد بیشتر یا کمتر جذاب به نظر برسد. هنگام صحبت از نیمرخی که از نظر زیبایی قابل قبول است، می‌توان گفت که چانه باید بین2 تا 3 میلی‌متری پشت یک خط فرضی که بصورت عمودی از پایه‌ی بینی تا بخش جلویی چانه رسم می‌شود، قرار داشته باشد. یک چانه‌ی نامتناسب یا ضعیف حالتی است که در آن چانه بیشتر از 2 تا 3 میلی‌متر عقب باشد. در زنان، اندکی عقب بودن چانه قابل قبول است و حتی از نظر زیبایی مطلوب است. هرچند در مردان یک خط فک قوی که ظاهری مردانه به صورت می‌دهد، ارجح می‌باشد.جراحی زیبایی فک

افرادی که فک های بزرگ، عقب رفته، جلو آمده و ناهماهنگ دارند یا بین دندان های جلو بالا و پایین فاصله وجود دراد اگر در سن کودکی یا نوجوانی باشند، ممکن است با ارتودنسی به تنهایی درمان شوند. اما در مواردی که مشکل شدید است یا سن رشد تمام شده است، باید تحت عمل جراحی قرار گیرند و انجام ارتودنسی به تنهایی مشکل را برطرف نمی کند.

در برخی از افراد فک بالا جلو است و در برخی فک پایین جلو است. در مواردی فک پایین و چانه رشد نکرده است به همین دلیل پایین صورت خیلی کوچک است که در اصطلاح “صورت پرنده‌ای” نامیده می‌شود. این افراد اختلالات رشد فکی دارند. رشد فک خیلی مهم است به خصوص فک پایین زیرا صفحات رشد آن خیلی به ضربات حتی ضربات کوچک حساس است و اگر آسیب ببیند رشد فک مختل می‌شود. زمانی که فرد بالغ می‌شود رشد فک خود را به شکل ناهنجاری فکی نشان می‌دهد ناهنجاری فک هم بر روی شکل صورت اثر می‌گذارد و زیبایی و هارمونی چهره را به هم می‌زند.

جراحی زیبایی فک

جراحی فک در چه سنی مناسب است؟

جراحی فک را معمولا در سنین بعد از بلوغ در زمانی که رشد استخوان فک کامل شده است می‌توان انجام داد. با پیشرفت علم پزشکی تا قبل از بلوغ می‌توان با بستن سیم یا آرک بسیاری از مشکلات فک را برطرف کرد.

زمان نقاهت جراحی فک چقدر است؟

جراحی فک دوره نقاهت طولانی دارد به این دلیل که فک بیمار باید پیچ و پلاک شود. همچنین ممکن است صورت بی حسی پیدا کند البته به مرور بهبود می‌یابد.

بنابراین اگر فرد به علت ناهنجاری مادرزادی نیاز به این عمل داشته باشد، عمل بسیار خوبی است و نتیجه خوبی دارد.

جراحی زیبایی فک

بعد از جراحی فک چه مراقبت هایی لازم است؟

دندانها و فک مدتی بعد از عمل بسته می‌شود تا فک جابجا نشود و در این مدت بیمار باید تنها با نی غذا بخورد و بهداشت دهان و دندان به دلیل سیم ارتودنسی مشکل است و مرتب باید دهان را شستشو دهند. به این علت که نمی‌توانند مرتب مسواک بزنند باید با دهان شویه‌های مختلف دهان را بشویند تا دندانها دچار آسیب نشوند و زخم های داخل دهان بهبود یابد. معمولا غذا خوردن برای این بیماران مشکل است.

در چه مواقعی فک بالا و پایین و چانه نیاز به جراحی فک دارد؟

  • عدم تقارن صورت یا بایت
  • مال اکلوژن شدید
  • رتروگناتیسم فک بالا یا پایین
  • بلندی یا کوتاهی صورت
  • مشکلات مربوط به جویدن
  • مشکلات ژنتیکی نامطلوب رشد استخوانی
  • لبخند لثه ای
  • کوچک بودن چانه

حرف زدن بعد از جراحی فک چگونه است؟

باتکنیک های نوین و پیشرفته درمان ارتودنسی و جراحی فک شما می توانید از لحظه ای که عمل شما پایان یافته است صحبت کنید زیرا فک شما بسته نیست و قادر به صحبت کردن می باشید. البته بازهم این موارد بستگی به نوع عمل شما و تکنیک استفاده شده دارد و بهتر است از پزشک خود در این مورد پرسش های خود را بپرسید

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *