پیشگیری و درمان خشکی پوست

خشکی پوست به دلیل کمبود چربی پوست نیست بلکه فقدان یا کاهش آب پوست باعث خشکی میشود .در اثر باد، دمای زیاد و شرایط آب و هوایی، خشکی و ترک پوست بدتر می شود. تمامی درمانها سعی دارند که آب پوست و رطوبت محیط مجاورپوست را جایگزین کنند.

خشکی پوست به دلیل کمبود چربی پوست نیست بلکه فقدان یا کاهش آب پوست باعث خشکی میشود .در اثر باد، دمای زیاد و شرایط آب و هوایی، خشکی و ترک پوست بدتر می شود. تمامی درمانها سعی دارند که آب پوست و رطوبت محیط مجاورپوست را جایگزین کنند.

علت خشکی پوست دست:
– آب و هوا

در طی ماه های سرد، خشک شن پوست شما امری عادی است. تغییرات آب و هوایی، علل الخصوص سردی هوایی که رطوبتی ندارد می تواند منجربه خشکی دستان شما شود. کاهش رطوبت هوا منجربه گرفتن رطوبت از پوست شما می شود.

– محیط کار

همچنین وضعیت محیط کار می تواند باعث خشکی دست شما شود. در مشاغلی که فرد مجبوربه شستن مکرر دست است نظیر پرستاران، پزشکان و یا معلمان ممکن است با خشکی دست مواجه شوند. کارکنان کارخانه و یا آرایشگران چون بطور معمول با مواد شیمیایی و یا مواد تحریک کننده ی پوستی سر و کار دارند ممکن است دچار خشکی پوست دست شوند.

– بیماری ها

برخی از وضعیت های پزشکی می تواند منجر به خشکی دست موقتی و یا دائمی شود. برای مثال افرادی که دچار اختلال سیستم ایمنی، نظیر دیابت یالوپوس هستند ممکن است جریان خون کمتری به دست آن ها برسد.

این جریان خون کمتر منجربه حساس شدن پوست دست می شود. اگزما و پسوریازیس دو وضعیتی است که باعث التهاب پوستی شده و همچنین می تواند باعث خشکی دست، پوست پوست شدن و ترک خوردگی پوست شود.

پیشگیری

دمای اتاق باید در پایین ترین حد مطلوب باشد و توصیه می شود که از دستگاههای مرطوب کننده هوای اتاق استفاده شود. این دستگاهها میتوانند پرتابل و یا تبعیه شده در سیستم گرمایی منزل باشند. اگرچه در صورت عدم عایق بندی مناسب رطوبت از منزل به محیط بیرون پخش خواهد شد و یا به رنگ و یا دیوارهای منزل آسیب خواهد زد.

بيشترين قسمتي كه در پوست صورت ممكن است دچار خشكي شود پوست پلك‌هاست. اگر پلك‌هاي شما قرمز يا زبر است يا اين‌كه خارش دارند 2 يا 3بار در روز روي آن‌ها كرم هيدروكورتيزون بماليد(قبل از آن آرايش‌تان را پاك كنيد) تا به هيدراته شدن آن‌ها كمك كرده و قرمزي و خارش آن‌ها هم كاهش پيدا كند.

استحمام بدون استفاده از مرطوب کننده باعث تشدید خشکی پوست می شود ولی اخیراً‌ مشخص شده که، استحمام یک یا دو بار در روز با استفاده از مرطوب کننده بلافاصله بعد استحمام، روی پوست نم دار ، باعث پیشگیری و درمان خشکی پوست می شود. آب حمام باید ولرم باشد.

اضافه کردن روغن های حمام به وان مفید است و به عنوان یک روش جایگزین می توان یک قاشق چایخوری روغن حمام را با یک چهارم فنجان آب گرم مخلوط کرد و این ترکیب را بعد استحمام روی پوست ماساژ داد.
تماس بیش از حد با آب و صابون و پاک کننده ها و سایر مواد شوینده باید محدود شود واستفاده استفاده از یک صابون ملایم یا پاک کننده غیرصابونی مانند پن های پوستی توصیه می شود.
از ضربه های مکانیکی ناشی از تمامی پارچه های زبر و یا لباسهای تنگ اجتناب شود. مصرف مداوم نرم کننده ها توصیه می شود که شامل لوسیون ها و کرمها و یا ترکیبات غلیظ تر مانند وازلین هستند. بهتر است که این مواد روی پوست مرطوب و نم دار استفاده شوند.

درمان

اولین قدم برای اصلاح خشکی پوست اضافه کردن آب به پوست و سپس به کار بردن مواد هیدروفوب جهت حفظ رطوبت اضافه شده است . در تحقیقات آزمایشگاهی ثابت شده که لایه شاخی پوست 6 – 5 برابر وزن خود میتواند آب را جذب کند و هنگامی که در آب غوطه ور می شود ، حجمش سه برابر می گردد.
در بالین می توان با خیساندن عضو به مدت 15 – 10 دقیقه و یا استحمام به مدت 15 – 10 دقیقه و استفاده از مرطوب کننده مانند اوسرین و یا لانونین و حتی وازلین بلافاصله بعد خیساندن و یا استحمام، به این هدف دست یافت .

ممکن است شگفت زده شوید اما رابطه ای هر چند ضعیف بین استرس و اگزما وجود دارد. بنابراین اگر شما احساس کردید که دستان شما بی دلیل دچار خشکی و یا اگزما شده است زمانی را صرف مراقبت از خود و کاهش استرس کنید.
با استفاده از کرم یا لوسیونی که خاصیت مرطوب کنندگی دارد و چندین بار در روز استفاده کنید. لوسیون ها و کرم ها به حفظ رطوبت کمک می کند و آن را به پوست شما باز می گرداند.
اگر محصولات نرم کننده تاثیر مورد نظر را نداشته باشند باید از ترکیبات قوی تر مانند آلفاهیدروکی اسید زیر نظر پزشک استفاده کرد که با سست کردن اتصالات لایه شاخی باعث افزایش جذب آب در لایه شاخی شده و گلیکوز آ مینوگلیکان های پوست را افزایش می دهند و در درمان خشکی سرشتی پوست و بیماری ایکتیوز و نواحی پینه بسته استفاده می شوند.

ثابت شده که ترکیبات حاوی اوره بعد از سه نوبت استفاده باعث کاهش تحریک و قرمزی و جلوگیری از دفع آب پوست می شود که در غلظت های بین 40 – 5 % توسط پزشکان به کار میرود.
حداکثر آب رسانی مربوط به ترکیبات پروپیلن گلیکول با غلظت های بین 60 – 40 % است که توسط پزشک درمان خشکی های شدید پوست تجویز می شوند و دو شب از هفته زیر پانسمان نایلونی در موضع مورد نظر استفاده می شوند.

اگر شما مداوم دست های خود را با آب می شورید، همانند شست و شویی ظرف ها به پوشیدن دستکش توجه کنید. پوشیدن دستکش باعث می شود تا به هنگام شست و شو و کارهایی از این قبیل که با آب سر و کار دارید، چربی های طبیعی موجود بر روی سطح پوست دست شما پاک نشود.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *