پیشگیری از تعریق بدن در تابستان

فرایند تعریق، برای حفظ سلامتی مفید بوده و علاوه بر کنترل دمای بدن، باعث دفع سموم می‌شود اما با فرا رسیدن فصل تابستان، تعریق بیش از اندازه مشکل آفرین می باشد

به طور کلی فرایند تعریق، برای حفظ سلامتی ما مفید بوده و علاوه بر کنترل دمای بدن، باعث دفع سموم نیز می‌شود اما با فرا رسیدن فصل تابستان، ممکن است تعریق بیش از اندازه، برای برخی از افراد مشکل آفرین باشد. عرق کردن برای خنک کردن و تعدیل دمای بدن لازم است و کسی نمی‌تواند جلوی تعرق خود را بگیرد اما با انجام اقداماتی می‌توان از تعرق بیش از حد بدن جلوگیری کرد. در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا راهکار مفیدی جهت پیشگیری تعریق بدن در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

پیشگیری از تعریق بدن در تابستان

تنظیم کارهای روزانه
پوست زیر بازوها و زیر بغل معمولا شکننده و نازک می‌باشد. متاسفانه استفاده طولانی مدت از ضد عرق به خصوص آن‌هایی که کلرید آلومینیوم بیشتری دارند باعث خارش و سوزش پوست می شود. بنابراین با انجام یکسری از کارها از این صدمات تا جای ممکن جلوگیری کنید. مثلا، طی یکی دو روز بعد از اصلاح، هرگز از ضد عرق استفاده نکنید. همچنین قبل از استفاده از ضد عرق، با آب داغ دوش نگیرید، زیرا آب گرم منافذ پوستی را باز کرده و باعث می‌شود تا کلرید آلومینیوم آسیب بیشتری وارد کند. همیشه ضد عرق را به پوست کاملا خشک و خنک بمالید. همچنین می توانید شب ها قبل از خواب از آن استفاده کنید، زیرا به طور کلی افراد در شب کمتر عرق می کنند؛ در نتیجه، غده های زیر بغل به خوبی کلرید آلومینیوم را جذب کرده و روز بعد میزان تعریق کاهش می یابد.
دقت در انتخاب لباس
لباسی که می پوشید در میزان تعریق شما بسیار موثر است. آنها می توانند به شما احساس راحتی بدهند و یا در مقابل، منافذ پوستی را بزرگ تر کرده و تعریق را افزایش دهند.بنابراین، سعی کنید همیشه  از لباس های تهیه شده از الیاف طبیعی مثل کتان، پنبه، پشم، کنف و یا ابریشم استفاده کرده تا پوست تان بهتر نفس بکشد.
کنترل اضطراب
اضطراب باعث تحریک غدد تعریق شده و میزان آن را افزایش می دهد. بنابراین، سعی کنید با روش های مختلفی مثل تنفس عمیق، تغذیه مناسب، تفکر مثبت و خواب کافی، میزان اضطراب خود را کاهش دهید.
اتخاذ سبک زندگی بدون استرس
شکل زندگی سالم که شامل ورزش و برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب و سالم می شود، می تواند مقاومت بدن را در مقابل استرس های طولانی مدت، افزایش می دهد.بنابراین، در شرایط استرس زا مثل وضعیت بد اقتصادی، فشار کار و یا مشکلات و مسائل احساسی سعی کنید با روش هایی مثل تنفس های عمیق و یا استفاده از دارو تحت نظر متخصص، استرس خود را کنترل کنید. علاوه بر این، ورزش‌های هوازی و همچنین یوگا می‌توانند نقش موثری در کاهش تنش‌های روزانه شما داشته باشند. همچنین، بیوفیدبک که یک روشی است برای اندازه گیری لحظه به لحظه عملکردهای خاص مثل ضربان قلب و یا میزان دمای بدن، می‌تواند به کنترل استرس نیز کمک کند.
پیشگیری از تعریق بدن در تابستان
رژیم غذایی مناسب
از مصرف غذاهایی مثل نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مشروبات الکلی، سیر، پیاز و خوراکی‌های پرادویه که عرق تان را بدبو می‌کنند، پرهیز کنید. زیرا اکثر این غذاها سیستم اعصاب مرکزی را تحریک کرده و همچنین دمای بدن‌تان را افزایش داده و بدن بیشتر عرق می‌کند.
مراجعه به متخصص
اگر احساس کردید بیش از حد و غیر عادی عرق می‌کنید، حتما به یک متخصص رجوع کرده تا مطمئن شوید که بیماری پنهانی ندارید.
تعریق بیش از حد می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مثل
  • نارسایی های قلبی
  • پرکاری تیروئید
  • افت قند خون
  • سرطان خون
  • یائسگی
  • سل
  •  اختلالات روحی و روانی مثل استرس یا اضطراب باشد.
یکی از راه‌های جلوگیری از تعریق بدن در تابستان که امروزه مورد استقبال افراد زیادی در سراسر جهان قرار گرفته، تزریق بوتاکس می باشد که بسیاری از متخصصین جهت پیشگیری از تعریق بدن در نواحی مختلف پیشنهاد می کنند.

 

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *