پف زير چشم

پف زیر چشم یا چشم های باد کرده اصطلاحی است که اغلب برای چشم هایی به کار می رود که اطراف آن متورم بوده و گاهی حالت التهاب هم دارد . افرادی که چشم های پف کرده دارند گاهی خودشان هم از علت آن سردر نمی آورند

پف زیر چشم یا چشم های باد کرده اصطلاحی است که اغلب برای چشم هایی به کار می رود که اطراف آن متورم بوده و گاهی حالت التهاب هم دارد . افرادی که چشم های پف کرده دارند گاهی خودشان هم از علت آن سردر نمی آورند ؛ اما به طور کلی پف چشم ها می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. پف چشم به هر دلیلی که اتفاق بیفتد قابل تغییر و کاهش است.

به‌نظر می‌رسد با افزایش سن این حالت در میان افراد شایع شود. بافت زیر چشم در طی زمان تضعیف می‌شود و انباشته شدن مایعات در آن محل، ظاهری پف‌کرده به زیر چشم می‌دهد. تجمع چربی در زیر پلک پایین نیز ظاهر زیر چشم را پف‌آلود و متورم نشان می‌دهد. خیلی کم پیش میاید که تورم زیر چشم حاکی از بروز یک بیماری باشد. به‌طورکلی ممکن است پف زیر چشم، ازلحاظ زیبایی دردسرساز باشد.

علل پف زير چشم

١. ژنتيك

گاهی پف زیر چشم به دلیل ارث و ژنتیک ایجاد شده و بعضا در چند نفر از اعضای خانواده دیده میشود . با نگاهی به خاله ها و عمه ها و عموها می توان رد این مشکل را پیدا کرد . به طور کلی عارضه های ارثی و ژنتیکی کمتر امکان درمان داشته و فقط می توان از شدت و حدود آن کاست . یعنی می توانید با راهکارهایی که به شما ارائه می دهیم درصدی از میزان این پف را کاهش دهید .اختلالات ژنتیکی و ارثی نیاز به بررسی های عمیق و درمان های تخصصی دارند و عموما با روش های درمانی خانگی به طور کامل درمان نمیشوند اما همانطور که در بالا اشاره شد می توان مقداری از شدت و حدت آن کاست.

٢. حساسیت و آلرژی

پوست اطراف چشم بسیار نازک است، به همین علت از حساسیت بالایی برخوردار است. وقتی پوست این قسمت از چشم با مواد آلرژی زای (آلرژن) معلق در هوا مثل گرده گل، گرد و غبار و شوره موجود در موی حیوانات در تماس قرار می گیرد، دچار تورم می شود. علاوه بر این آلرژن هایی که از طریق بینی به چشم ها می رسند نیز عامل پف چشم می گردند.

٣. آب و هوای منطقه

به طور کلی آب و هوا و ترکیباتی که در هوای تنفسی وجود دارد در سلامت پوست موثر است . هوای آلوده باعث کدر شدن پوست و تغییراتی در اطراف چشم میشود . پوست اطراف چشم به دلیل اینکه از سایر قسمتها نازکتر است ، سریعتر تحت تاثیر عوامل خارجی قرار میگیرد. بنابراین اگر هوا آلوده بوده یا برخی ترکیبات و مواد مضر در آنها افزایش یابد، می تواند در افراد حساس ایجاد تورم و پف زیر چشم نماید.

٤. استفاده طولانی مدت از لنز تماسی

اگر لنز خود را زیاد در چشم نگه دارید، دچار پف چشم می شوید. لنز تماسی مثل یک پوشش برای چشم عمل می کند و مانع از رسیدن اکسیژن به چشم و تورم قرنیه می شود. اگر با لنز بخوابید، فشار بیشتری به چشم وارد و تورم را بدتر می کنید.

با اینکه کمی سخت است اما بهترین راه این است که قبل ازخواب از درآوردن لنز مطمئن شوید. به جای اینکه تا آخر شب صبر کنید، عصر لنزها را خارج کنید تا به علت فراموشی یا خستگی با آنها نخوابید و صبح با چشم های پف کرده بیدار نشوید.

٥. گریه کردن

چرا بعد از گریه چشم ها پف می کند؟ جالب است بدانید اشک هایی که بعد از یک اتفاق احساسی می ریزید بیش از بقیه اشک ها (مثل اشک هایی که برای پاک شدن چشم از شر گرد و غبار ریخته می شود) آب دارند و نمک آنها کمتر است. در نتیجه اشک به سمت بافت آکولار چشم برمی گردد، یعنی جایی که نمک بیشتری دارد و همین امر باعث پف چشم می شود.

تصور بر این است که گریه کردن (ناشی از یک وضعیت احساسی) باعث تغییرات هورمونی شده و اندکی ترکیبات اشک را نیز تغییر می دهد. اشکهای ناشی گریه های احساسی مقدار بیشتری هورمون استرس دارند. به همین خاطر حتی اگر سعی کنید اشک ها را پاک کنید یا از فرو ریختن آنها جلوگیری کنید، باز هم چشم هایتان پف می کند.

٦. مصرف شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین و آسپارتام، مانند شکر معمولی در بدن و در اطراف چشم ایجاد التهاب می کنند. التهاب وقتی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن تعداد زیادی گلبول سفید آزاد می کند؛ مکانیسمی دفاعی برای مبارزه با ارگانیسم های خارجی چون باکتری ها و ویروس ها. وقتی سیستم ایمنی چنین کاری انجام می دهد اغلب اوقات اثراتی جانبی مانند درد مفاصل، خستگی و آسیب عروق عصبی را به همراه دارد.

مصرف شیرین کننده های مصنوعی نیز به این تورم مربوط است و در پس آن تورم چشم را نیز در پی دارد. مصرف نوشیدنی های گاز دار و محصولاتی که شیرین کننده های مصنوعی دارند را محدود کرده یا بالکل قطع کنید.

٧. اختلالات هورمونی

مشکلات هورمونی و بهم خوردن تنظیمات آنها در بدن می توان باعث بروز عوارض مختلف از جمله تورم و پف زیر چشم گردد . برخی هورمون ها از جمله هورمون های تیروییدی در صورت افزایش و یا کاهش ترشح به طور مستقیم بر سلامت پوست تاثیر می گذارند .

٨. سالمندی

برخی از ما از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به پف چشم هستیم و ممکن است این استعداد در سال های بالاتر از دهه 30 یا 40 عمر، خود را نشان دهد (یا حتی زود تر از آن).
وقتی سنتان بالا می رود رسوبات چربی که از چشم محافظت می کنند شروع به شل شدن کرده و ایجاد پف زیر چشم می کنند. در سنین بالا بافت و ماهیچه های اطراف چشم نیز ضعیف شده و پف چشم را دو چندان می کند. پف های ناشی از ژنتیک و سن معمولا نگرانی بالینی ندارند.

چگونه میتوان پف زیر چشم را برطرف کرد؟

١. جراحی زیبایی پلک

٢. با استفاده از لیزر

٣. برداشت چربی بدون ایجاد برش بروی پوست (ازطریق ایجاد یک شکاف درپشت پلک).

چرا لیزر استفاده می‌شود؟

– دقت لیزر بسیار بالا است.

– برای دسترسی به مناطق کوچک وظریف بسیار مناسب است.

– لیزر می‌تواند هم‌زمان، هم برش بزند وهم حرارت ایجاد کند، این موضوع باعث کاهش احتمال خونریزی می‌شود.

نکات مهم در لیزر نمودن پف زیر چشم

– صورت فرد بیمار باید فاقد هر گونه ماده آرایشی باشد و حتی کرم های معمولی نیز باید از روی صورت پاک شوند.

– چون عمل لیزر در نزدیک ترین محل به چشم است به همین دلیل لیزر باعث می شود که تا مدتی چشم شما به نور خورشید حساس شود و در نتیجه شما باید پس از لیزر تا مدتی از عین آفتابی استفاده کنید در غیر این صورت در زمان قرار گرفتن در معرض تابش نور، چشمان شما قرمز شده و مدام اشک از آن ها خارج می شود.افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، نباید از این روش برای رفع پف زیر چشم استفاده کنند.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *