پسوریازیس

پسوریازیس، بیماری مزمن و تکرار شونده روی پوستی است که می تواند از نظر اجتماعی ناتوان کننده باشد، لازم به ذکر است که بیماری پسوریازیس مسری نمی باشد.

پسوریازیس، بیماری مزمن و تکرار شونده روی پوستی است که می تواند از نظر اجتماعی ناتوان کننده باشد، در موارد نادر، از لحاظ جانی تهدید کننده باشد در اصل، افراد در تمام سنین می توانند به پسوریازیس مبتلا شوند، اما شکل اولیه بیماری از 16 تا 22 سالگی دیده می شود و خوردگیهایی که در اوایل بروز کلی آن رخ می دهد ،می تواند بین 50 تا 60 سالگی باشد. باید بدانید که بیماری پوستی پسوریازیس از واژه یونانی “psora” مشتق شده است ،که به معنای خارش است ، حدود 2 درصد از مردم پسوریازیس را به میزان بیشتری یا کمتر تجربه می کنند. لازم به ذکر است که بیماری پسوریازیس مسری نمی باشد.

علل ابتلا به بیماری پسوریازیس

پسوریازیس، یک بیماری است که بصورت ارثی اتفاق می افتد، اما استدلال دقیقی از این که بیماری از نسل به نسل منتقل می شود ،هنوز مشخص نشده است ، گرچه امکان ابتلا به پسوریازیس در یک ژن فردی ذخیره می شود، اما به هیچ وجه مطمئن نیست که هرگز شیوع پیدا کند با این حال، قرار گرفتن در معرض محرک های خاص (مانند عفونت استرپتوکوکی در گلو، الکل، داروهای خاص و تحریک موضعی) و یا آسیب به پوست، ممکن است باعث ایجاد پسوریازیس در افراد مبتلا به این بیماری ژنتیکی شود. استرسهمچنین ،می تواند باعث ایجاد پسوریازیس شود.

فاکتورهای ژنتیکی

سابقه فامیلی مثبت در 35 – 90 % بیماران مبتلا به پسوریازی گزارش شده است . اگر هر دو والد مبتلا به پسوریازیی باشند ، احتمال ابتلاء فرزندشان به پسوریازی 41 % درصد است در حالی که اگر تنها یک والد مبتلا باشد ریسک ابتلاء فرزند 14% است .
در صورت ابتلاء یکی از خواهر و برادرها 6 % احتمال دارد که فرد مبتلا به پسوریازیس می شود . در مورد شیوع این بیماری در کشور ما آمار دقیقی وجود ندارد ولی پسوریازیی در ایران جزو بیماریهای شایع پوستی است که در بعضی از مناطق ایران شیوع آن بیشتر است .

علل و فاکتورهای برانگیزنده

علت دقیق این بیماری ناشناخته است ولی به احتمال زیاد ناشی از یک اختلال در سیستم ایمنی است . عوامل متعددی در شروع آن موثرند و یک بیماری چند عاملی یا مولتی فاکتوریال است که در این بین وراثت یا ارث نقش اساسی را دارد.

عوامل تشدید کننده و برانگیزنده دیگر شامل

1 – عفونت ها به خصوص عفونت های باکتریال مثل آنژین یا گلو درد استرپتوکوکی، آبسه های دهانی و زرد زخم و عفونت باکتریال اطراف مقعد.

2 – HIV یا ایدز که بیماری را تشدید می کند

3 – فاکتورهای مربوط به غدد درون ریز : مثل پایین بودن کلسیم خون ، بارداری (لازم به ذکر است که در بعضی از خانمها در دوران بارداری بیماری بهبود می یابد )

4 – استرس های روحی : که از شناخته شده ترین عوامل در شروع تظاهرات ، یا شعله ور شدن بیماری است .

5- داروها : چندین دارو به عنوان ایجاد کننده پسوریازیی مقصر شناخته شده اند به خصوص : لیتیوم – اینترفرون – بتابلوکرهها مثل پروپرانولول و آتنولول – قرص های ضد مالاریا و قطع کردن سریع کورتون

6 – مصرف الکل و سیگار و چاقی

7 – نور‌ آفتاب: تحقیقات نشان داده که نور آفتاب در اکثر موارد باعث بهبود بیماری می شود ولی در موارد نادری در میان افراد با پوست روشن سبب تشدید بیمار شده است.

در مقالات بعدی به معرفی انواع روش های کنترل و درمان این بیماری خواهیم پرداخت. با ما در بلاگ تخصصی کلینیک پوست و موی آرتا همراه باشید.