مهم ترین علل سوزش چشم در تابستان

در تابستان به دلیل گرمای شدید، چشم ها نیاز به مراقبت جدی دارند. در این مقاله توضیحات مفیدی برای پیشگیری از آسیب های چشمی در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

برای جلوگیری از آسیب‌های چشمی ناشی از نور خورشید، استفاده از عینک آفتابی استاندارد در تمام مواقع روز لازم است. عینک آفتابی استاندارد و مناسب عینکی است که به خوبی جلوی چشم‌ها را بپوشاند و قوس زیادی نداشته باشد، چون باعث خستگی چشم و سرگیجه می‌گردد. در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا اطلاعات مفیدی در زمینه مشکلات چشمی و راه های پیشگیری از ابتلا به آن ها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

رنگ قهوه‌ای یا خاکستری مناسب‌ترین رنگ برای عینک آفتابی است. باید رنگ تصاویر آن‌سوی عینک آفتابی طبیعی دیده شود و هیچ فشاری روی دید یا حتی بینی احساس نشود و ایجاد سردرد نکند و تا 400 نانومتر اشعه مضر فرابنفش از چشم‌ها محافظت کند. اگر عینک آفتابی دارای لایه آنتی رفلکس از طرف داخل باشد، باعث رفع خستگی چشم می‌گردد.

مهم ترین علل سوزش چشم در تابستان

برخی مشکلات چشمی ناشی از نور خورشید به شرح زیر است:

  • آب مروارید
  • پیرچشمی زودرس
  • پوسیدگی مرکز بینایی در ته چشم
  • خشکی چشم

در خشکی چشم قرمزی چشم‌ها، سوزش و احساس جسم خارجی در چشم (مثل وجود مژه یا شن و خاک) احساس می‌گردد. خشکی چشم در افراد زیر بیشتر رخ می‌دهد:

– آن‌هایی که زمینه ژنتیکی دارند، مثل مبتلایان به انواع بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی

– کسانی که انواع خاصی از داروهای اعصاب را مصرف می‌کنند.

– کسانی که بیش از حد با کامپیوتر کار می‌کنند.

– کسانی که کشیک شب دارند یا کم‌خواب هستند.

خوابیدن برای درمان خشکی چشم بسیار لازم است. پلک‌ها موقع خواب شبانه، چشم را مثل پانسمان می‌پوشانند و باعث می‌شوند در صبح چشم به راحتی باز گردد

در درمان خشکی چشم از بین بردن عوامل زمینه‌ساز، استفاده از عینک آفتابی و عینک حتی در داخل خانه، مصرف مداوم قطره‌های اشکی (نوع بدون ماده نگه‌دارنده ارجح است) و ژل و پماد برای شب و موقع خواب ضروری است. ثابت شده است که مصرف منظم کپسول‌های امگا 3 یا روغن ماهی در بهبود عوارض خشکی چشم موثر است.

مهم ترین علل سوزش چشم در تابستان

درمان خشکی چشم چیست؟

۱-اشک مصنوعی: قطره‌های شک مصنوعی ساختاری همانند اشک طبیعی دارند. این قطره‌ها به حفظ رطوبت چشم کمک می‌کنند.

تعدادی از قطره‌های اشک مصنوعی عاری از مواد نگهدارنده می‌باشند. این نوع از قطره‌ها در موارد زیر به کار برده می‌شوند:

الف) افرادی که به مواد نگهدارنده حساسیت دارند.

ب) در مواردی که نیاز به مصرف قطره‌ها با تناوب زیاد ( بیش از هر ۲ ساعت یک بار) می‌باشد.

۲-حفظ اشک طبیعی: روش دیگر برای درمان خشکی چشم حفظ اشک طبیعی فرد و جلوگیری از خروج از سطح چشم می‌باشد. در این موارد راه خروج اشک به صورت موقتی یا دائمی بسته نمی‌شود.

۳-روش‌های دیگر: همان طور که می‌دانیم اشک چشم مانند هر مایع دیگری تبخیر می‌گردد؛ لذا جلوگیری از تبخیر آن نیز می‌تواند در درمان خشکی چشم مفید باشد. مثلا مرطوب ساختن اتاق در زمستان یا استفاده از عینک‌های محافظ در برابر باد.

به این افراد توصیه می‌گرد از اتاق‌های خیلی گرم، برخورد با باد و سرما و خشک کننده‌های مو (سشوار) و سیگار پرهیز کنند.

بعضی از مبتلایان به خشکی چشم از احساس خراش چشم‌ها در هنگام بیدار شدن از خواب شکایت دارند. این بیماران با استفاده از پماد‌های اشکی یا لایه ضخیمی از قطره‌های چشمی در هنگان خواب درمان می‌شوند.

استفاده از مکمل‌های امگا ۳ و پماد ویتامین A. از درمان‌های دیگر می‌باشد. بعضی از بیماران با مصرف مکمل‌های حاوی امگا۳ احساس بهبودی می‌کنند. امگا ۳ به طور طبیعی در ماهی‌های چرب (سالمون، ساردین و آنچوی) و دانه کتان وجود دارد.

مکمل‌های خوراکی حاوی ویتامین A. در درمان خشکی چشم موثر نمی‌باشند. در مواردی که تمام درمان‌های ذکر شده موجب رفع علایم نگردد، طبق نظر پزشک معالج از دارو‌هایی نظیر سیکلوسپورین (ضد التهاب و موثر در افزایش تولد اشک) استفاده کرد.

از دارو‌های می‌توان به قطره‌های ضد التهاب (نظیر کورتون‌ها) اشاره کرد. لیکن به طور معمول استفاده طولانی مدت از این دارو‌ها توصیه نمی‌گردد. خشکی چشم به ویژه در کشور‌های فقیر می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین باشد که این مساله به ویژه در کودکان حائز اهمیت است؛ لذا پماد‌های حاوی ویتامین A. به ویژه در این کودکان و در بیماری‌های خاص نظیر استیون-جانسون و پمفیگوئید به کار برده می‌شوند.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *