ليزر موهاي زائد

لیزر موهای زائد، سلول هاى توليدكننده مو در ريشه (فولیکول) را هدف قرار داده و از بين مى برد، به همين علت تاثير لیزر موهای زائد، بلند مدت است.

بر خلاف روش هاى قديمى تر رفع موهاى زائد مانند اپيلاسيون و استفاده از تيغ و انواع موبرها، كه ساقه مو را به طور موقت حذف مى كنند؛ لیزر موهای زائد، سلول هاى توليدكننده مو در ريشه (فولیکول) را هدف قرار داده و از بين مى برد، به همين علت تاثير لیزر موهای زائد، بلند مدت است.

ليزر چطور كار مي كند؟

لیزر موهای زائد باریکه ای از نور ضربان دار است که از پوست می گذرد و به فولیکول مو اثر میکند تا آن را از رشد باز دارد. لیزر در واقع به ملانین موجود در فولیکول موها، که رنگ دانه های مو هستند، اثر می کند. انرژی لیزر فولیکول ها را لخته می کند تا توانایی رشد مجدد را از آن سلب کند.

لیزر موهای زائد با توجه به مسائل هرمونی

در حال حاضر چیزی به نام حذف دائمی موهای زائد پایه علمی ندارد و در تمام روش‌ها از جمله لیزر کاهش طولانی مدت موهای زائد هدف می باشد.

در بسیاری از بیمارانی که در نواحی وابسته به هورمون موهای زائد دارند (در خانم‌ها صورت، گردن، دور نوک سینه، بین دو سینه و اطراف و پائین ناف) زمینه بیماری‌های هورمونی ( اختلالات تخمک گذاری chronic anovulation و تخمدان پر کیست P.C.O.D ) وجود دارد به طور معمول در صورتی که بیمار قاعدگی منظمی داشته، سابقه کیست تخمدان نداشته باشد، برای مدت طولانی تعداد موها ثابت باشد و در خانواده هم سابقه پرمویی وجود داشته باشد و سایر علائم اختلالات هورمونی مثل ریزش مو، جوش زدن صورت، چرب و پرتقالی شدن پوست، نازایی وجود نداشته باشد و تست هورمونی بیمار هم نرمال باشد بدون دستور دارویی خاص لیزر شروع می‌شود اما اگر هر یک از علائم فوق الذکر وجود داشته باشد یا ضمن انجام لیزر موهای زائد به نظر برسد که جواب بیمار کندتر از حد معمول است باید به فکر انواع خفیف اختلالات هورمونی بود که ممکن است در سونوگرافی و آزمایشات هم نکته غیر طبیعی وجود نداشته باشد. در این حال توصیه به تست درمانی می‌شود. بنابراین تحت نظر پزشک، دارو درمانی که طولانی مدت هم هست شروع خواهد شد.

آیا لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می گذارد؟

خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است بنابراین اصلا به بافت‌های زیری نمی‌رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند بلکه فقط تا قسمت‌های سطحی از پوست نفوذ می‌کند.

زمان بندی مهم است

مو در سه مرحله رشد می کند، رشد، سکوت و مرگ. مرحله ی رشد مرحله ای است که ما می خواهیم. اما به این علت که زمان بندی این سه مرحله در همه ی موهای بدن یکسان نیست، باید هر ۴ تا ۶ هفته لیزر را تکرار کنیم.

نکات مهم در درمان لیزر موهای زائد

– در صورتی که دچار تبخال مکرر می‌باشید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا باید برای چند روز قبل و بعد از لیزر از داروهای ضد تبخال استفاده کنید .
– باید توجه داشت که هر چقدر مو مشکی تر و ضخیم تر و پوست سفیدتر باشد نتیجه بهتر است. لذا در مورد موهای کرکی، بور و در افراد با پوست تیره لیزر به طور معمول توصیه نمی‌شود و اگر بیمار تمایل به انجام داشته باشد لزوماً در ابتدا تست ناحیه کوچکی برای مشاهده نتیجه محتمل، انجام خواهد گرفت .
– ضمن انجام لیزر موهای زائد از هر روش اپیلاسیون که باعث کنده شدن ریشه مو شود باید خودداری نموده و تنها از تراشیدن مو استفاده نمود .
– در صورتی که خود را برنزه کرده‌اید یا به علت در معرض تابش آفتاب بودن رنگ پوستتان تیره شده است باید تا زمان برگشت به رنگ پوست طبیعی خود از انجام لیزر موهای زائد خودداری فرمایید .
– باید توجه داشت که موثر بودن لیزرموهای زائد لزوماً به معنای کاهش تعداد موها نیست بلکه ظریف‌تر کردن، روشنتر شدن و کند شدن رشد مو هم از تاثیراتی است که نشان دهنده موثر بودن لیزرموهای زائد می‌باشد.
– در صورت وجود عفونت در محل لیزر معمولاً باید لیزر را به تاخیر انداخت لذا در صورتی که دچار چوش چرکی، تبخال یا عفونت دیگری در محل هستید به پزشک و پرسنل مرکز اطلاع دهید تا ضمن درمان مناسب، تمهیدات بعدی برای شما اندیشیده شود.

مزیت‌های از بین بردن موهای زائد با لیزر

– لیزر موی زائد و ایجاد ظاهری بهتر موجب ایجاد احساس مثبت و خوبی در شما می‎شود، دیگر به خاطر رشد موهای صورت و یا دست و پاها نگران یا خجالت زده نخواهید شد. به طور کلی باعث افزایش اعتماد به نفس در شما می‎شود.

– شاید بدون حساب و کتاب کردن و تنها با شنیدن هزینه انجام لیزر تصور کنید که درمان گرانی است، اما اگر عمیق‌تر بررسی کنید انجام لیزر منجر به صرفه‌جویی در هزینه نیز می‎شود. زیرا در طولانی مدت استفاده از دیگر روش‎ها که موقتی هستند، بسیار گران‎تر خواهد بود.

– یک بار زمانی را صرف انجام لیزر خواهید کرد و برای همیشه از شر موهای زائد و دردسرهای آن آسوده خواهید بود. دیگر نیاز ندارید به طور مرتب اپیلاسیون و … را انجام دهید و در زمان شما صرفه جویی زیادی خواهد شد.

– با انجام لیزر دیگر مشکلاتی نظیر رشد مو در زیر پوست و عفونت و درد ناشی از آن را نخواهید داشت.

– برای رفع و کاهش موهای زائد استفاده از درمان لیزر مورد تایید FAD قرار گرفته است.

– سریع است و نیاز به جراحی و یا بستری شدن ندارد و پس از انجام آن قادر به حرکت هستید.

– در میان تمام روش‎های موجود، درد و ناراحتی کمتری دارد.

– بسیار سریع می‎توانید وسعت زیادی از موهای زائد را از بین ببرید.

– این روش اثر مضری بر پوست ندارد.

– با توجه به حساسیت محل می توان آن را تنظیم کرد.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *