فواید دوش آب سرد

دوش آب سرد فواید فراوانی دارد؛ از کاهش وزن و سلامت پوست تا کمک به بهبود شرایط موها،دوش گرفتن یک عادت بهداشتی و سالم است که شما باید هر روز انجام دهید.

دوش گرفتن یک عادت بهداشتی و سالم است که شما باید هر روز انجام دهید،به‌ طورکلی، ما ترجیح می‌ دهیم این کار را با آب گرم انجام دهیم، چون آب گرم آرامش‌ بخش‌تر است با این‌وجود، ثابت‌ شده که  فواید دوش آب سرد برای پوست شما و برخی از عملکرد های بدن مفید تر است.

شاید دوش آب سرد کمی سخت باشد و بسیاری از افراد نه تنها تحمل آن را نداشته باشند بلکه از این کار نیز  به شدت دوری کنند. همه ی افراد یک دوش آب گرم لذت بخش و بی دردسر را به دوش آب سردی آزار دهنده تجریح خواهند داد. اما تحقیقات مبسوط نشان داده که دوش آب سرد فواید فراوانی دارد؛ از کاهش وزن و سلامت پوست تا کمک به بهبود شرایط موها. در مقابل مشخص شده که دوش آب گرم علی رغم آرامش بخشی ظاهری بسیار بیشتر از آن چه که فکر می کنید به بدن شما آسیب خواهد رساند.

البته لازم نیست که دوش آب سرد را به یک کابوس آخرالزمانی برای خود تبدیل کنید. می توانید با یک دوش آب ولرم شروع کرده و  در سه دقیقه ی پایانی تا جایی که می توانید دوش آب سرد را باز کنید.

فواید دوش اب سرد

در ادامه می خواهیم با کمک  کلینیک تخصصی پوست و مو ارتا  با بررسی چند مطلب، بهترین فوایدی که می‌تواند برای دوش آب سرد به ما کمک کند را معرفی کنیم.که به خاطر آن ها باید حریصانه آب سرد را در آغوش بگیرید.

دوش آب سرد متابولیسم را بالا می برد

با گرفتن دوش آب سرد می توانیم دمای بدن را کاهش دهیم چون باعث می شود بدن ما از انرژی بیشتری برای کنترل آن استفاده کند. به این ترتیب، ما می توانیم متابولیسم خود را افزایش داده و کالری بیشتری بسوزانیم. این کار برای افرادی که متابولیسم پایین و تیروئید دارند مفید است.

فواید دوش اب گرم

حفظ سلامت پوست و مو

یکی از توصیه‌های که مطرح می‌شود، شستن صورت با آب گرم است تا منافذ صورت باز و به خوبی تمیز شوند، اما در پایان این منافذ باید بسته شوند، آب سرد می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست شود و فایده‌اش این است که از نفوذ و چسبیدن چربی، گرد و خاک و آلودگی‌های محیطی که باعث ایجاد جوش می‌شوند، جلوگیری می‌کند. البته موجب انقباض رگ‌های خونی صورت نیز شده که در نتیجه پف صورت را کاهش می‌دهد و از به وجود آمدن سایه‌های تیره جلوگیری می‌کند.

برای موی سر هم اتفاقی مشابه پوست صورت می‌افتد. آب سرد کاتیکل‌های موها را می‌بندد که باعث سالم‌تر ماندن پوست سر می‌شود. همچنین از جمع‌ شدن آلودگی‌ روی پوست سر جلوگیری می‌کند. آب گرم به این شناخته شده که چربی طبیعی پوست را می‌شوید، سپس پوست با تولید چربی بیشتر آن را جبران می‌کند، البته این اتفاق همیشه ُرخ نخواهد داد. با این وصف یا پوست شما خشک می‌شود و یا چرب، بنابراین دوش آب سرد گزینه‌ بهتری به نظر می‌رسد.

دوش آب سرد برای تنفس بهتر

زمانی که آب سرد به بدن می خورد ناخودآگاه نفس های عمیق می کشیم. در واقع بدن با تامین میزان اکسیژن مورد نیاز برای تنفس و گرم شدن در برابر استرس ناشی از این شوک، واکنش نشان می دهد.

در نتیجه ریه ها درست همانند زمانی که ورزش می کنید، باز می شوند تا هوای بیشتری دریافت کنند. این کار نیز باعث تقویت بدن و شادابی آن در طول روز می شود.

بهبود استرس

پریدن در آب سرد یا بلافاصله زیر دوش آب سرد رفتن، بدون اینکه کم‌کم بدن‌تان را با دمای آب وفق دهید، می‌تواند تحمل شما را در برابر شوک، استرس و حتی بیماری‌ها افزایش دهد. یک تحقیق در سال ۱۹۹۴ نشان داد که در جریان تماس با آب سرد یا بعد از آن، کاهش قابل توجهی در سطح اسید اوریک مشاهده شد. همچنین، افزایش قابل توجهی در «گلوتاتیون» (gluthathione) مشاهده شد. «گلوتاتیون»، آنتی‌اکسیدانی است که همه‌ی آنتی اکسیدان ها را فعال نگه می‌دارد و آنها را وادار می‌کند تا در بهترین حالت خود عمل کنند. مشارکت‌کنندگان در این تحقیق ۱۰ نفر از افراد سالم بودند که به‌طور مرتب در زمستان دوش آب سرد می‌گرفتند، خود را با استرس اکسیداتیو تکرار شونده، وفق دادند.

فواید دوش آب سرد

افزایش هوشیاری

دوش آب سرد در صبح‌ و احساس سرمای آب روی بدن در زیر دوش، شاید بیش از اینکه تسکین‌دهنده باشد، ترسناک به‌نظر برسد. بااین‌حال، تنفس عمیق، در پاسخ به شوک وارد شده به بدن و برای کمک به گرم نگه‌داشتن بدن، باعث می‌شود که دریافت اکسیژن کلی بدن، افزایش پیدا کند. به این ترتیب، ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و خون زیادی در سراسر بدن جریان می‌یابد. این کار، انرژی لازم برای روز را تأمین می‌کند.

«کاترین هپبورن»، بازیگر هالیوود، یکی از طرفداران دوش آب سرد بود. به گزارش نیویورک تایمز، او بعد از توصیه‌ی دکتر «توماس نوروال هپبورن»، اورولوژیست و پیشرو در بهداشت عمومی، دوش‌گرفتن روزانه با آب سرد را آغاز کرد. این بازیگر در دوران کودکی و همه‌ی سال‌های بعدی زندگی، دوش آب سرد را رها نکرد و دیگران را نیز به این کار توصیه می‌کرد و همواره سطح انرژی بالایی داشت.

همیار لاغری

حمام آب سرد باعث می شود بدن ما حاوی چربی های قهوه ای است که به مقابله با سرما کمک می کنند. این چربی های قهوه ای در سوزاندن چربی های سفید و در نتیجه لاغری نقش دارند.

این سلول ها گلوکز را برای تولید انرژی می سوزانند. در نتیجه به لاغری نیز کمک می کنند.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *