عوارض نور خورشید بر پوست

در مقاله های پیشین با ویتامین دی و وجود آن در نور خورشید آشنا شدیم. کلینیک پوست و موی آرتا قصد دارد در این مقاله به عوارض ناشی از نور خورشید بپردازد.

در مقاله های پیشین با ویتامین دی و وجود آن در نور خورشید آشنا شدیم. کلینیک پوست و موی آرتا قصد دارد در این مقاله به عوارض ناشی از نور خورشید بپردازد. با ما همراه باشید.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب عامل ایجاد %90 سرطان های پوست است و بیش از 80 درصد از پیری پوست ناشی از آفتاب است که البته بستگی به طول موج نور تابیده، تواتر و دفعات قرار گرفتن در معرض نور، شدت نور آفتاب و میزان حساس بودن فرد دارد. تابش شدید نور آفتاب می تواند اثرات منفی کوتاه مدت و دراز مدتی را برای پوست به دنبال داشته باشد، مهم ترین اثر منفی کوتاه مدت نور خورشید، آفتاب سوختگی و گرمازدگی بوده و اثرات دراز مدت به صورت پیری پوست، چین و چروک، تجمع رنگدانه (لک پوستی) و انواع سرطان است. باور بر این است که بیش از 80 درصد از پیری پوست ناشی از تابش نور خورشید است.

ایجاد لک، کک و مک، خال، سرطان های پوستی و پیرپوستی از دیگر عوارض قرار گرفتن در زیرنور شدید خورشید است. آفتاب دورنگی روی پوست (لکه های روشن و تاریک) ایجاد می کند که لکه های سفید پوست اصلی و لکه های تیره بر اثر آفتاب سوختگی است.

به افراد توصیه می شود در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر که شدت آفتاب زیاد است در معرض آن قرار نگیرند و با پوشش فیزیکی(کلاه، چتر، دستکش) و لباس های آستین بلند و مناسب بیرون آیند. همچنین نیاز است از کرم های ضدآفتاب با دز کافی استفاده شود؛ چراکه محافظ خوبی است به شرطی که افراد زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

 عوارض پوستی ایجاد شده توسط اشعه فرابنفش

عوارض نور خورشید بر پوست

۱) آفتاب سوختگی

۲)تغییرات رگ‌های خونی در اثر نور خورشید

۳) پیری زودرس

۴) بدخیمی های پوست

۵) برنزه شدن پوست

عوامل مؤثر بر شدت تابش اشعه فرابنفش

شدت تابش اشعه فرابنفش تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود :

۱) زمان: بیشترین شدت این اشعه در ساعت های حوالی ظهر است که ناشی از عمودی تر تابیدن نور خورشید در این زمان می باشد ، بطوریکه ۶۵% اشعه فرابنفش در ساعتهای بین ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر به زمین تابیده می شود.

۲) ارتفاع: هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد ، شدت تابش اشعه فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود که ناشی از کاهش میزان گردوغبار و دود موجود در هوا می باشد.

۳) عرض جغرافیایی: هرچه کمتر باشد ، شدت تابش اشعه فرابنفش بیشتر خواهد بود بطوری که این میزان در استوا از تمامی نقاط زمین بالاتر است .

۴) فصل: بیشترین شدت تابش اشعه فرابنفش را در فصل تابستان مشاهده می نمائیم که بعلت عمودی تر تابیدن نور خورشید در این فصل می باشد.

۵) رطوبت: میزان نفوذ اشعه فرابنفش در پوست مرطوب تقریبا” ۴ برابر بیش از پوست خشک است .

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *