علائم پیسی پوست چیست؟

ویتیلیگو ( پیسی یا برص) یک بیماری پوستی است که در آن لک های سفید رنگ به دلیل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود می آیند.برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پوستی، ویتیلیگو، اولین نشانه روی یک قسمت کوچکی از پوست که اغلب روی دست یا صورت است ظاهر می شود. این لک ها اغلب با سوز ش یا خارش همراه هستند. در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا جهت بررسی علل و درمان پیسی پوست با ما همراه باشید.

اختلال سیستم ایمنی بدن

ویتیلیگو یک بیماری اتوایمیون است که باعث می شود پوست رنگدانه طبیعی خود را از دست بدهد. این عارضه بین 1 تا 4 درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب روی صورت، دست، گردن، آرنج و زانو تاثیر می گذارد، اما تکه های سفید می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند.

(بیماریهای اتوایمیون بیماریهایی هستند که در آنها سیستم ایمنی شخص علیه ارگانها یا بافتهای بدن خودش واکنش نشا ن می دهد) این بیماریهای اتو ایمیون عبارتند از : پرکاری غده تیروئید، نارسایی قشر غده فوق کلیه ، آلوپسی آره آتا و أنمی پرنسیوز.

افراد مبتلا به ویتیلیگو نیز نسبت به سایر بیماری های خودایمنی مانند هیپوتیروئیدی، لوپوس و دیابت نوع 1 بیشتر حساس هستند. حدود 30 درصد افراد مبتلا به این بیماری همچنین ممکن است سایر مشکلات پوستی و نقص شنوایی را تجربه کنند. این عارضه بر مردان و زنان به طور مساوی تاثیر می گذارد و معمولا بین 10 تا 30 سالگی ظاهر می شود.

ویتیلیگو می تواند بیماری ارثی باشد یعنی در بین افراد فامیل بروز کند اطفالی که والدینشان مبتلا به این بیماری هستند بیشتر احتمال ابتلا به ویتیلیگو دارند. با این حال بیشتر اطفالی که یکی از والدینشان مبتلا به ویتیلیگو باشند به بیماری مبتلا نمی شوند و بیشتر افراد مبتلا به ویتیلیگو سابقه ای از این بیماری را در فامیل ندارند. غالباً در پوست پشت دست ها، صورت و زیر بغل ایجاد می گردد. در اواخر دوران کودکی (۱۲-۹ سالگی ) تا میانسالی شایع تر است ..

 “بسیاری از بیماران معتقدند هیچ چیز برای کمک به آنها وجود ندارد.” “متأسفانه، بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های اولیه و متخصصین پوست از هر چیزی که می توانیم برای کمک به این وضعیت آگاهی یابیم، آگاه نیستیم.”

علائم پیسی پوست چیست؟

نشانه های ویتیلیگو چه هستند ؟

معمولاً افراد مبتلا به بیماری پیسی اول از همه به لکه های سفید (پیگمانتاسیون) روی پوستشان توجه می کنند.این لکه ها بیشتر از همه در مناطق در معرض نور از قبیل دستها پاها بازوها ، صورت و لبها شایع هستند . دیگر نقاط شایع لکه های سفید عبارتند از زیر بغل و کشاله ران ، اطراف دهان و چشم ، پره های بینی ، ناف و نواحی تناسلی .

ویتیلیگو معمولاً به یکی از سه الگوی زیر ظاهر می شود : در یک الگو (الگوی کانونی) ناحیه بدون رنگدانه به یک یا تعداد معدودی ناحیه محدود می شود. بعضی افراد نواحی بدون رنگدانه را در یک سمت بدن خود دارند (الگوی سگمنتال). اما در بیشتر افراد مبتلا به ویتیلیگو نواحی فاقد رنگدانه بیماری پیسی در قسمتهای مختلف بدن بوجود می آید (الگوی ژنرالیزه). علاوه بر لکه های سفید روی پوست، ممکن است افراد مبتلا به ویتیلیگو سفید شدن زودرس موهای سر، ابروها و ریش را داشته باشند.

علائم پیسی صورت چیست؟

دستیابی به مقررات سیستم ایمنی بدن
برخی از مزایایی که استروئیدهای موضعی ارائه می دهند بسیار عالی هستند، اما به نظر می رسد داروهای جدیدتر  به نام ایمن سازی مولکول هایی که به تنظیم سیستم ایمنی کمک می کنند نتیجه بهتری داشته باشند. آزمایشات بالینی در یک دسته از داروهایی که مهارکننده های JAK هستند را برای تولید درمانهای موضعی جدید که سلول های خاص را هدف قرار می دهند، در حال انجام است.

 “در یک مطالعه اخیر، ما شاهد 60 درصد پیشرفت با استفاده موضعی از tofacitinib دارو در مقایسه با نور درمانی به تنهایی بوده ایم،” متخصصان پوست می گویند. “اغلب این درمان ها با درمان نور ترکیب شده اند تا پیشرفت بیشتری داشته باشند.”

پیوند پوست یکی دیگر از درمان های ویتیلیگو است که برخی از موفقیت ها را نشان داده است. اگر چه ویتیلیگو تنها در افرادی که دارای پوست های تیره تر هستند، کمی شایع تر است، اما هنگامی که به آنها اعتصاب می کند، به آسانی قابل تشخیص است. این می تواند به احساس یک فرد از خود و هویت فرهنگی آن ویرانگر باشد.

به گفته متخصصان پوست درمان های امیدوار کننده ویتیلیگو عبارتند از:

  • نور درمانی با نور ماوراء بنفش
  • تعدیل سیستم ایمنی
  • پیوند های معمولی پوست
  • درمان پیوند سلولی

درک کامل علت ویتیلیگو نیازمند مطالعه بیشتر است، اما متخصصان می گویند که جهش در بعضی از سلول های رنگدانه پوست بیش از حد سیستم ایمنی بدن را فعال می کند، که باعث می شود رنگ طبیعی پوست ناپدید شود.

“ما می توانیم این پویایی را با در نظر گرفتن سلول های بنیادی از مو و پوست فرد، و سپس پیوند آنها به مناطق تکه ای سفید شده به رنگ قبل در آوریم.هدف ما در درمان این است که چیزهایی را که سیستم ایمنی بدن را بیش از حد فعال می سازد و اجازه می دهد سلول های بنیادی برای بازیابی رنگ پوست نرمال را از بین ببریم، حذف کنیم.

اصلی درمان ویتیلیگو نور درمانی با همان نور ماوراء بنفش (UV) است. UV درمان سلول های بنیادی ملانوسیتی را تحریک می کند تا از مو به پوست منتقل شود. این درمان نرخ موفقیت بالایی دارد اما پیشرفت درمان آهسته است. اکثر بیماران تحت درمان UV با دو یا سه بار در هفته 25٪ رنگدانه پس از سه ماه، 50٪ پس از شش ماه و 75٪ پس از نه ماه می بینند.

بیشتر بدانید اقدامات درمانی برای بیماری ویتیلیگو

۱- روان درمانی و بهبود بخشیدن به وضعیت روحی مبتلا به ویتیلیگو.

۲- استفاده از عوامل پیگمانته کننده نظیر  متوکسی پسورالن (متوکسالن و دیگر نامهای تجارتی) از راه خوراکی و سپس قرار گرفتن در معرض اشعه اولتراویوله و سایر روشهای درمانی مانند آن.

۳- استعمال عوامل محرک پیگمانتاسیون نظیر استروئیدهای قوی.

علائم پیسی پوست چیست؟

نکاتی درباره بیماری پیسی

۱- مناطق هیپوپیگمانته نسبت به اثرات نور خورشید حساس هستند.. لذا تمامی بیماران بایستی در هوای آفتابی( و حتی هوای ابری) از داروهای ضد آفتاب با قدرت بالا(spf شماره ۱۵ یا بالاتر) استفاده کنند.

۲- پاسخ به درمان معمولا چند ماه تا چند سال زمان میبرد لذا جهت جلب اطمینان بیمار و همراهی او در درمان بهتر است عکسهای بیمارانی که تحت درمان موفقیت آمیز قرار گرفته را به شخص نشان داد و قبل و در طول درمان.. عکس های کنترل جهت تقویت روحی بیمار و بررسی پاسخ به درمان گرفته و نشان داد.

۳- پوست نواحی مجاور رویش موهای سر.. مخاط( از جمله لب و…) موهای سفید و برجستگی های استخوانی (پشت دست و پاها.. پاشنه.. نرمی کف دست آرنج و.. ) نسبت به درمان مقاوم هستند ولی ممکن است پاسخ مطلوب نیز مشاهده شود.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *