شكنندگي ناخن ها

ناخن ها وقایع زیادی را در مورد سلامت بدن آشکار می کنند. درست همانند پوست، ناخن ها نیز به مرور رطوبت خود را از دست می دهند و دچار شکنندگی، ضعف و خشکی می شوند.

داشتن ناخن ها صاف و زیبا یکی از ملاک های مهم برای داشتن دستان زیبا خواهد بود. اما ناخن های شکننده می توانند این زیبایی را دچار خدشه کنند. ناخن های ضعیف و شکننده که به راحتی ترک می خورند یا می شکنند، یک مشکل رایج مخصوصا در بین زنان است.

ناخن ها وقایع زیادی را در مورد سلامت بدن آشکار می کنند. درست همانند پوست، ناخن ها نیز به مرور رطوبت خود را از دست می دهند و دچار شکنندگی، ضعف و خشکی می شوند.

 

علل شكنندگي ناخن ها

١. فقر آهن: آهن با استفاده از هموگلوبین، گلبول های قرمز حاوی اکسیژن را به ماتریکس ناخن ها می رساند. بدین وسیله از شکنندگی ناخن ها جلوگیری می کند. اگر احساس می کنید که ناخن های شما شکننده و ضعیف شده برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید و غذاهای سرشار از آهن همچون اسفناج، انواع لوبیا و شکلات تلخ مصرف کنید.

٢. استفاده طولاني مدت از لاك: تمامی لاک های ناخن مواد خشک کننده دارند که باعث تضعیف ناخن ها می شوند. توصیه می شود حداکثر بعد از ۵ روز لاکتان را پاک کنید و چند روز تا لاک زدن بعدیتان به ناخن ها برای بازسازی زمان بدهید.

٣. استفاده از لاک پاک کن های نامناسب: استون موجود در لاک پاک کن های سنتی، چربی طبیعی ناخن ها را از بین می برد و موجب شکنندگی ناخن ها می شود. از لاک پاکن هایی استفاده کنید که فاقد استون و حاوی روغن هایی باشند که رطوبت ناخن های شما را حفظ می کند.

٤. آسیب‌های تکراری: کسی که هر روز با مواد شوینده کار می‌کند، به دلیل اینکه به‌طور روزانه این آسیب به ناخن وارد می‌شود باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

٥. بلند كردن بيش از حد ناخن: بلندی ناخن‌ها ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه ناخن بلندتر باشد، شکنندگی آن بیشتر است و به کسانی که این مشکل را دارند توصیه می‌کنم که همیشه ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارند.

٦. خشک بودن پوست دست و ناخن ها: استفاده نکردن از کرم ها ولوسیون های دست و ناخن سبب خشک شدن و شکننده شدن ناخن ها می شود.

٧. عدم مصرف ویتامین B: از دیگر مواردی که موجب شکنندگی ناخن ها می شود، عدم مصرف ویتامین B می باشد. در یکی از مطالعات نشان داد شد که مصرف 2.5 میلی گرم ویتامین B در روز به مدت 6 تا 9 ماه موجب استحکام و کاهش شکنندگی ناخن ها می شود. اگر ناخن های شما پوسته پوسته و یا کنار آنها ریش ریش می شود، مصرف بیوتین بسیار مفید است. اگر رژیم غذایی شما فاقد غذاهای سرشار از بیوتین همچون تخم مرغ، سالمون، گوشت، سیب زمینی شیرین و بادام است، 2.5 میلی گرم بیوتین در روز مصرف کنید. البته باید در نظر داشته باشید که چندین ماه طول می کشد تا نتیجه بگیرید.

٨. یائسگی و سالخوردگی: در طی یائسگی، نوسانات هورمونی و پایین آمدن سطح استروژن که مسئول تنظیم تعادل ميزان رطوبت بدن مي باشد را از بین می برد.

٩. ساير علل: عواملی مانند ژنتیک، عادت هایی مثل جویدن ناخن، شستن زیاد دست ها، استفاده زیاد از دستکش و خدمات آرایشگاهی مثل مانیکور و پدیکور نيز سبب شکنندگی ناخن ها می شوند.

 

نگهداری از ناخن ها:

١. از ناخن هایتان بعنوان ابزار استفاده نکنید! نگه داشتن، باز کردن و خراشیدن چیزها توسط آن ها باعث می شود تا کم کم ناخن هایتان بشکنند یا پوسته بیندازند.

٢. ناخن‌های خود را به طور مرتب سوهان بزنید تا شکستگی‌های کوچک سر ناخن برطرف شوند، چرا که شکستگی‌های ریز می‌توانند موجب تسریع روند شکسته شدن کامل ناخن شوند.

٣. زمانی که گردگیری میکنید یا در حال رسیدگی به گل و گیاه تان هستید، دستکش دست کنید. اکثر مواد شیمیایی خانگی برای ناخن های شما ضرر دارند، و هر چیز مضری ناخن شما را به سمت شکستن هدایت می کند.

٤. ناخن های خود را نجوید و لاک ناخن های قدیمی خودتان را نتراشید. با این کارها ناخن های شما ضعیف می شوند که شانس شکنندگی ناخن ها را افزایش خواهد داد.

٥. دستکش‌ها همچنین از قرار گرفتن ناخن‌ها در معرض مواد شیمیایی پاک‌کننده محافظت می‌کنند. افرادی که دارای مشاغلی هستند که ناخن‌هایشان به طور مکرر خیس و خشک می‎شود، بهتر است در محل کار از دستکش استفاده کنند.

٦. لاک ناخن رنگی یا بی رنگ بزنید. یک لاک ساده به حفظ رطوبت ناخن هایتان کمک میکند. حتی انواع لاکی هم وجود دارد که مخصوص قوی تر کردن ناخن های شما طراحی شده اند. لاک خود را پس از یک هفته پاک کرده و دوباره یک لاک تازه به آن بزنید. از پاک کردن لاک ناخنتان با استون دوری کنید، استون ناخن هایتان را خشک می کند.

٧. کِرِم‌های مرطوب و نرم‌کننده هم برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها موثر است. هر چه تعداد دفعات چرب کردن ناخن‌ها در روز بیشتر باشد، به همان مقدار شکنندگی ناخن‌ها کمتر می‌شود.

٨. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. به مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید و غلات سبوس دار و سبزیجات را نیز برای آهنی که دارند فراموش نکنید. شیر و تخم مرغ هم علاوه بر پروتئین دارای زینک نیز هستند. بیوتین و ویتامین ب-کمپلکس هم بعنوان مکمل غذایی علاوه بر ناخن هایتان برای موی شما نیز مفید است.

٩. علاوه بر قرار دادن میزان کافی شیر و پروتئین در برنامه غذایی می توانید مقداری ژلاتین نیز در آب میوه مخلوط کرده و میل کنید.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *