ريزش مو در زنان

هیچ چیز برای یک خانم رنج آورتر از این نیست که ببیند موهایش روز به روز کمتر میشود، اما تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند.

مشکل ریزش مو زنان در سنین مختلف دلایل مختلفی دارد ، چرا که سیستم بدنی یک زن در دوران بلوغ ، بارداری ، شیردهی و یائسگی متفاوت است و نیازهای خاص خود را دارد که با کمبود انها این مشکل رخ می دهد.ریزش مو زنان هیچ چیز برای یک خانم رنج آورتر از این نیست که ببیند موهایش روز به روز کمتر میشود، اما تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند. یک متخصص پوست اظهار داشت:این روزها ریزش مو در بین خانم ها بسیار رایج شده است. 40 درصد از افرادی که در طول عمرشان ریزش موی موقتی یا دائم را تجربه می کنند، خانم ها هستند.

 

موها چگونه رشد می کنند؟

پوست سر شما خانه ی حدود 100 هزار تار مو است. هر تار مو دارای چرخه زندگی خودش است. هر فولیکول مو یک تار را تولید می کنند که دارای رشد دود 1.25 سانتی متر در ماه است. و حدود 2 تا 6 سال در آن جا می مانند و یک ماه متوقف می شود. در اینجا چرخه بعدی شروع می شود و مو میریزد.

 

چه میزان ریزش مو طبیعی است؟

بیشتر افراد حدود 50 تا 100 تار مو روزانه از دست می دهند. از این که تعدادی تار مو روی لباستان یا بورستان میبینید نگران نشوید. اما اگر ریزش موی شما به صورت مشت و دسته ای باشد و شما نازک شدن موهایتان را شاهد باشید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

علل ريزش مو در زنان

١. کمبود آهن

فقر آهن -در صورت داشتن یا نداشتن آنمی- می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

٢. رژیم غذایی و سوء تغذیه

یکی از پی‌آمدهای مستقیم نداشتن تغذیه مناسب ریزش مو است. بدن برای تامین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز از ذخیره مواد مغذی استفاده می‌کند و سهم موها با توجه به کمبود موجود کاهش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم به ریزش مو می‌انجامد.

٣. مشکلات تیروئید

غده تیروئید به شکل پروانه و در جلوی گردن قرار دارد. این غده، هورمون تیروئید را تولید می کند و تنظیم کننده بسیاری از فرآیندهای اساسی بدن می باشد. اگر هورمون تیروئید بسیار زیاد و یا کم ترشح شود، می تواند بر روند رویش مو تاثیر بگذارد.

٤. لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمن مزمن است که در آن سیستم ایمنی خود بدن به بافت‌های سالم آسیب می‌رساند. این مشکل 5/1 میلیون فرد را در سراسر جهان درگیر کرده است و در سال‌های باروری زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.
٥. کاهش مقدار استروژن

خیلی از زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند . زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی- برای مثال تغییر میزان استفاده از داروهای ضد حاملگی – نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

٦. تغییرات هورمونی بعد از حاملگی

مادرانی که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از ۶ ماه نیز ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نورمال است. در حقیقت چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو است ۰( نسبت به زمان حاملگی که در اثر میزان زیاد هورمون ریزش مو از حد نورمال کمتر می شود)

٧. کچلی قارچی

وقتی کچلی قارچی پوست سر شما را تحت تاثیر قرار می دهد، یک الگوی ریزش موی خاص ( تکه های گرد طاسی خارش زا) در سر شما را تحریک می کند. آن ها همچنین ممکن است قرمز و زبر باشند. پزشک شما این مشکل را با داروهای ضد قارچ درمان می کند. سرایت این بیماری با تماس ساده اتفاق می افتد لذا اعضای خانوده تان را نیز برای این علائم چک کنید.

٨. استرس یا تروما

گاهی اوقات پس از پشت سر گذاشتن رویدادها و حوادث ناراحت کننده و تنش‌زا، مانند طلاق یا فوت نزدیکان، یا کاهش وزن شدید یا ناگهانی، تب بالا یا جراحی با ریزش شدید مو مواجه می‌شویم. در این حالت اگر بر استرس غلبه کنیم یا منبع استرس برطرف شود، ریزش مو موقتی و طبیعی خواهد بود.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *