رابطه سلامت کبد با پوست

تغذیه و سبک زندگی سالم باعث می شود کبد وظایف خود را به خوبی انجام دهد. در غیر این صورت سموم در بدن شما سبب آسیب به عضوهای بدن از جمله پوست می شود.

کبد مهم ترین عضو سم زدایی بدن است. هر روز بدن با انواع و اقسام سم ها از طریق مواد غذایی، آب و هوا مواجه می شود که در صورت عدم خروج آن ها در معرض انواع بیماری ها قرار می گیرد. کبد عضوی است که با خروج سم هایی که از محیط زندگی دریافت کرده ایم باعث سلامت و طول عمر ما می شود. در واقع کبد مواد غذایی را تصفیه و مواد مضر را از مواد غیر مضر تفکیک می کند. اگر تغذیه درست و سبک زندگی درست و سالمی داشته باشید کبد می تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد. در غیر این صورت سموم در بدن شما جمع شده و یکی یکی عضوهای بدن از جمله پوست دچار بیماری می شود. در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا اطلاعات مفیدی در زمینه کبد و بیماری های ناشی از مشکلات کبدی در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

رابطه سلامت کبد با پوست

تولید صفرا برای هضم چربی‏ها و خنثی‏ سازی آمونیاک که ماده‌ای بسیار سمی و مضر است، از دیگر وظایفی است که کبد برعهده دارد. تا حدودی با نقش کلیدی این عضو آشنا شدید. بیماری‌‌های کبدی بسیار متفاوت هستند که از مشهورترین آنها می‌توان به هپاتیت، سیروز کبدی، کبد چرب و انسداد مجاری صفراوی اشاره کرد. هر کدام از این بیماری‌ها قادرند علائمی را روی پوست باقی بگذارند.

یک کبد سالم مواد سمی را از مواد تغذیه ای جدا کرده کمک می کند تا این مواد سمی از طریق مدفوع، ادرار و عرق کردن به خارج از بدن هدایت شوند. اگر کبد نتواند این کار را به درستی انجام دهد شاهد بروز آکنه، جوش های سر سیاه، جوش های سر سفید و لک های پوستی خواهید بود. درعین حال پوست شما شفاف و درخشان و صاف و یکنواخت نخواهد بود. این همان ارتباط کبد با پوست است. یکی دیگر از وظایف مهم کبد شکستن مولکول های چربی و تبدیل آن ها به ترکیبات دیگر است. اگر مواد سمی در کبد جمع شود بار اضافی به کبد تحمیل می شود که نمی تواند چربی ها را به درستی به مولکول های دیگر تبدیل کند. در نتیجه شما شاهد بروز شوره در پوست و بخصوص در موها خواهید بود.

کبد مسئول فیلتر کردن سموم خون است و همچنین نقش مهمی در تلفیق کربوهیدرات ها و چربی ها دارد. کبد ویتامین های مختلف را برای افزایش سلامت بدن ذخیره می کند. با این حال شگفت انگیزترین علائمی که به شما هشدار می دهند این عضو از بدن نیاز به سم زدایی جدی دارد، معرفی شده است:

تغییر رنگ ادرار: این علامت یکی از هشدارهای جدی برای سوء عملکرد کبدی است. تغییر رنگ ادرار به زرد تیره را جدی بگیرید و در اسرع وقت نسبت به بررسی مشکلات کبدی اقدام کنید.

رابطه سلامت کبد با پوست

اگر كبد در يكي از عملكردهاي خود  (تامين انرژي، نيازهاي دارويي، دفع سموم و…) كوتاهي كند، بيماري‌هاي مختلفي ممكن است به وجود آيد. به عنوان مثال بعد از خوردن گوشت، اسيد اوریک در بدن ترشح مي‌شود؛ وظيفه كبد اين است كه حدود 95درصد آن را به اوره تبديل كند تا از طريق كليه دفع شود اما اگر به هر دليلي كبد در اين كار كوتاهي كند، ميزان زيادي از اسيداوریک وارد خون شده و فرد در معرض ابتلا به نقرس قرار مي‌گيرد يا سنگ‌هاي اسيداوریکي در بدنش تشكيل مي‌شود.

ممكن است كبد از نظر بافت‌شناسي و فيزيولوژيكي مشكلي نداشته باشد اما كوچك‌ترين نقص در عملكردش مي‌تواند پيامدهاي خطرآفريني را براي فرد به همراه داشته باشد. براي همين توصيه مي‌شود در حفظ سلامتي اين بخش از بدن بكوشيد. در كل بيماري‌هاي كبدي مي‌توانند با بروز برخي عوارض پوستي در بيماران همراه باشد. در مورد هورمون‌ها، متابوليسم چربي و كلسترول، اگر كبد به درستي عمل نكند ممكن است عواقبش به پوست فرد هم سرايت كند و آكنه و جوش‌هاي پوستي ايجاد شود.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *