حذف زائده های خوش خیم پوستی

برای درمان ضایعات پوستی تکنیک‌های مختلفی وجود دارد .انتخاب بهترین روش برداشتن این ضایعات ،بستگی به نوع ،اندازه،عمق وخوش‌خیم یابدخیم بودن آن دارد.

تعریف

ضایعات پوستی بسیار شایع هستند و همه ما کم و بیش در طول زندگی حداقل یک بار با این ضایعات روبرو شده ایم،خوشبختانه بیشتر ضایعات پوستی خوشخیم هستند، انواع خال رنگدانه دار، گوشت اضافه (skin tag)، خال عروقی (cherry spot) که بیشترین ضایعات پوستی را تشکیل می دهند، اغلب جزو همین ضایعات خوشخیم هستند. ضایعات بدخیم مثل کارسینوم سلول سنگفرشی (squamous cell carcinoma) و کارسینوم سلول قاعده ای (basal cell carcinoma) وملانوما (melanoma) شیوع کمتری دارند و بیشتر در سنین بالا و کسانیکه زمینه ژنتیک و آسیبهای پوستی ناشی از آفتاب، داشته اند؛ دیده می شود. در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا توضیحات مفیدی در زمینه انواع ضایعه پوستی و درمان آن ها در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

برای درمان ضایعات پوستی تکنیک‌های مختلفی از تراشیدن ساده تا پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد .انتخاب بهترین روش برداشتن این ضایعات ،بستگی به نوع ،اندازه،عمق وخوش‌خیم یابدخیم بودن آن دارد. برای از بین بردن ضایعات پوستی از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌شود. انتخاب روش مورد استفاده وابسته به درجه خطر ضایعه، محل قرارگیری آن و قدرت تحمل بیمار دارد. تکنیک‌های ساده‌تر مانند سوزاندن و یا فریزکردن ،درگذشته بیشتراستفاده می شد؛ولی امروزه روشهای پیشرفته تری مثل آراف الکتروسرجری(RF electrosurgery)که عوارض کمتری دارد و دقیق تراست، جایگزین این روش هاشده است. درمان‌های پیچیده‌تر مانند عمل‌جراحی میکروگرافیک موس Mohs برای ضایعات بدخیم استفاده می شود.

حذف زائده های خوش خیم پوستی

منگوله های پوستی زائده های گوشتی شایع به رنگ پوست و یا رنگ تیره اکتسابی و خوش خیمی هستند که به شکل گلوله های کوچک  و نرمی از طریق یک ساقه کوچک و باریک از پوست جدا و آویزان می شود. منگوله های پوستی زائده های بی ضرری هستند و تعداد آن ها ممکن است از یک تا صد ها عدد در هر فرد متغیر باشد. همچنین مردان و زنان به طور مساوی در معرض ابتلاء به منگوله های پوستی قرار دارند. چاقی با بروز منگوله های پوستی وجود دارد اگرچه ممکن است بعضی منگوله های پوستی ممکن است به طور خود به خودی از پوست جدا شده و بیفتند، اما اغلب آن ها بعد از آنکه تشکیل شدند برای همیشه باقی می مانند.

به جز مشکلاتی که از نظر زیبایی ظاهری برای فرد به وجود می آید، معمولا منگوله های پوستی هیچ گونه درد یا ناراحتی فیزیکی ایجاد نمی کنند. در حالت عادی نیازی به درمان ندارد برای بر داشتن منگوله ای پوستی ، چندین روش موثر وجود دارند موثر به بریدن منگوله با قیچی، کرایو یا سرما درمانی و تخریب با آر اف ویا لیزر …. است. هیچ نوع کرم یا دارویی برای منگوله های پوستی وجو ندارد.

انواع روش های درمان ضایعه خوش خیم

  • کرایو سرجری یافریزکردن

این تکنیک با استفاده از نیتروژن مایع و یا دیگر مایعات بسیارسرد که ضایعه را فریز می کند،انجام می شود. نیتروژن مایع که معمولا در این روش استفاده می شود؛بر روی ضایعه اسپری می‌شود و با تکرارچرخه انجماد و ذوب (که ممکنست بارهاانجام شود) اطمینان حاصل می‌شود که تخریب ضایعه انجام شده است. اشکال بزرگ این روش اینست که  نیاز به تکرار جلسات درمانی دارد، به همین علت امروزه بیشتر از روش‌های قطعی ترمانند RF الکتروسرجری استفاده می‌شود.

حذف زائده های خوش خیم پوستی

  • RF الکترو سرجری

دراین روش با استفاده ازامواج الکترومغناطیسی بافرکانس بسیاربالا(معمولا”بیش از ۴ملیون هرتز) یاهمان امواج RF ،ضایعه پوستی برداشته می شود.ازآنجاکه دستگاه های جدید آراف الکتروسرجری به پزشک امکان می دهدتا باظرافت وبادقت بسیاربالا،خال یا زگیل یاهرضایغه پوستی دیگررا بدون آسیب زدن ویاسوزاندن پوست سالم اطراف بردارد وهمزمان بابرش دادن،ازطریق ایجادکوآگولاسیون یاانعقاد جلوی خونریزی رابگیرد،ازاین روش برای برداشتن خالهای صورت وضایعاتی که نمی خواهیم جای زخم یااسکاربجابگذارد،استفاده می شود. دراین روش نیازی به برش دادن وبخیه زدن نیست،حداقل تورم والتهاب راداردوبه همین دلیل ترمیم پوست درکوتاه ترین زمان وبه خوبی انجام می شود.

  • لیزر

جراحی لیزر امروزه برای درمان انواع ضایعات پوستی ، از وریدهای عنکبوتی تا ضایعات گسترده رگ‌های خونی با نام همانژیوم استفاده می‌شود. تا همین اواخر، لیزر دی‌اکسیدکربن برای از بین‌بردن ضایعات پوستی در میان پزشکان ‏رواج داشت. دیگر اشکال لیزر مانند ان‌دی‌یاگ و لیزر پالسی یاقوتی بیشتر برای درمان ضایعات عروقی مانند همانژیوم و ضایعات پیگمانتوم مانند لکه‌های مادرزادی مورد استفاده قرار گرفتند.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *