جراحی چال گونه چیست و چگونه ایجاد میشود؟

جراحی چال گونه یا دیمپل‌پلاستی نوعی جراحی پلاستیک و زیبایی است که برای ایجاد چال گونه انجام می گیرد. چال گونه در موقع لبخند در پایین گونه پدیدار می شود. بعضی افراد نیز چال چانه دارند. همه افراد با این ویژگی به دنیا نمی آیند.نبض مادر افرادی که چال گونه طبیعی دارند، چال در پوست توسط عضلات صورت ایجاد می شود. سایر چال ها ممکن است در نتیجه آسیب ایجاد شود. صرفنظر از علت، در بعضی فرهنگ‌ها، چال‌ گونه به منزله زیبایی و شانس است. به همین دلایل، جراحی چال گونه در سال های اخیر افزایش داشته است.

جراحی چال گونه چیست؟

برای جراحی زیبایی چال گونه نیاز به جراح مجرب است. بعضی درماتولوژیست ها برای چنین جراحی هایی دوره دیده اند ولی شاید نیاز باشدکه به یک جراح پلاستیک مراجعه کنید.پس از یافتن یک جراح ماهر، یک ملاقات اولیه با وی داشته باشید تا از خطرات و مزایای این جراحی مطلع شوید و بفهمید که آیا جراحی پلاستیک برای شما گزینه مناسبی هست یا نه. در نهایت محل چال گونه را خواهید فهمید.

مراحل جراحی زیبایی چال گونه

جراحی چال گونه یک جراحی سرپایی است. می توانید در مطب دکتر و بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان تحت جراحی قرار بگیرید و نیازی به بیهوشی عمومی هم ندارد. ابتدا یک بی‌حسی موضعی مانند لیدوکائین روی پوست ناحیه اعمال می شود تا در طول جراحی درد و ناراحتی حس نکنید. 10 دقیقه طول می کشد تا بی حسی اثر کند.سپس پزشک با استفاده از یک وسیله نمونه برداری کوچک درون پوست شما یک حفره ایجاد کرده و مقداری عضله و چربی خارج می شود. مساحت آن به 2 الی 3 میلی متر می رسد. پس از تعیین محل چال، یک بخیه از یک طرف عضله گونه به طرف دیگر زده می شود تا چال به طور دائم باقی بماند.

دوران بهبودی پس از جراحی چال گونه

بهبودی بلافاصله پس از جراحی چال گونه صورت می گیرد. نیازی به بستری در بیمارستان نیست. پس از جراحی فورا می توانید به خانه بازگردید. معمولا بعد از جراحی کمی تورم دارید و می توانید با قرار دادن کمپرس سرد از تورم بکاهید.البته تورم به خودی خود پس از چند روز از بین می رود. بسیاری از افراد پس از دو روز از جراحی می توانند سر کار و مدرسه رفته و کارهای روزمره خود را از سر گیرند. پزشک احتمالا چند هفته پس از عمل قرار ملاقاتی ترتیب دهد تا نتیجه را بررسی کند.

مراقبت‌های بعد از عمل چال گونه یا چال خنده

• از غذا یا مواد نوشیدنی سرد یا گرم تا زمانی که حالت بی‌هوشی موضعی شما به‌طور کامل برطرف نشده، استفاده نکنید تا پس از ریکاوری حس لامسه خود در دهان را دوباره به دست آورید و بتوانید از وارد شدن آسیب به‌واسطه مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ یا سرد جلوگیری کنید.
  • بهداشت دهان خود را برای حداقل ۱۵ روز پس از عمل جراحی به‌دقت رعایت کنید.
  • از دهان‌شویه «کلرهگزیدین» پس از مصرف غذا یا نوشیدنی برای یک دوره ۱۵ روزه پس از عمل جراحی استفاده کنید.
  • لطفاً داروی آنتی‌بیوتیک تجویزشده توسط پزشک را برای یک دوره کامل مصرف کنید.
  • برای کنترل درد احتمالی شما می‌توانید از پاراستامول استفاده کنید.  درصورتی‌که به‌این‌ترتیب نتوانستید درد خود را تسکین دهید، با پزشک متخصص تماس بگیرید.
  • اگر با افزایش درد، ورم، کبودی یا علائم نامطلوب دیگر پس از عمل چال خنده مواجه شدید با پزشک متخصص تماس بگیرید. همچنین لازم است در طول ۵ تا ۱۰ روز پس از عمل برای کشیدن بخیه‌های احتمالی و معاینات موردنیاز با پزشک خود ملاقات کنید. عمل جراحی ایجاد چال‌گونه یک راه ساده برای ایجاد چال بر روی گونه یا چانه است که در حالت بی‌هوشی موضعی در یک روز برای افراد انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تزریق ژل لب و صورت برای حذف چین و چروک ها