بهترین روش های مراقبت روزانه از پوست

شستن صورت شما گامی اساسی و ضروری در مراقبت روزانه صورت می باشد. "پوست ما هر روز با آلودگی های محیطی، خاک و عوامل دیگر تماس می گیرد که بایدبه آرامی پاک گردد

دکتر کارلوس چارلز متخصص پوست  نیویورک می گوید شستن صورت شما گامی اساسی و ضروری در مراقبت روزانه صورت می باشد. “پوست ما هر روز با آلودگی های محیطی، خاک و عوامل دیگر تماس می گیرد که باید به آرامی برداشته شود.” برای جلوگیری از چربی، آکنه، دو بار در روز، صبح و شب شستشو دهید.کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا در این مقاله قصد دارد بهترین روش های مراقبت از پوست را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

مراقبت روزانه پوست، از سه مرحله اصلی تشکیل می شود:

  • صورت خود را از هرگونه آلودگی پاک کنید.
  • برقرار کردن تعادل چربی پوست.
  • آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست.

طرز شستن صورت

۱.چهره خود را با آب گرم بشویید تا پوست را مرطوب سازد. اگر از شوینده کرمی استفاده می کنید  آن را روی دستان خود مالیده سپس روی صورت خود بصورت دورانی مالش دهید.

۲.تمیزکننده را به داخل پوست خود ماساژ دهید و در قسمت هایی از صورت که تجمع چربی بیشتر می باشد بصورت دورانی ماساژ دهید این قسمت ها عبارتند از :

  • چانه
  • گونه
  • پیشانی

۳.به آرامی پاک کننده را بردارید؛ دستان خود را در آب جاری بشویید و از الگوی مشابهی مانند صورت استفاده کنید،  این را می توان چندین بار تکرار کرد.

۴.اگر آرایش سنگین رو صورت شما است پارچه در آب گرم خیس کنید و به آرامی روی صورت بکشید.

۵.پس از اینکه صورت کاملا تمیز و شستشو داده شد، با حوله نرم خشک شود. شما همچنین می توانید یک پد پنبه را به آبرسان آغشته و بعنوان یک جایگزین سریع  برای پاکسازی نهایی استفاد کنید.

بهترین روش های مراقبت از پوست

چگونگی استفاده از تونر

برای بسیاری، کلمه “تونر” یاداور آبرسان می شود. دکتر اصلر می گوید: “اصل محصول مبتنی بر الکل بوده که برای خشک کردن پوست چرب و حذف هر گونه خاک پس از پاک کردن استفاده می شود. ترکیبات تشکیل دهنده تونر علاوه بر الکل شامپو اضافی همراه با مواد مغذی می باشد. به این ترتیب این مواد مغذی که شامل انواع ویتامین ها می باشد جذب پوست می شوند، در حالی که رنگ پوست شما را متعادل می کند. اغلب کارشناسان، می گویند، ممکن است انتخاب تونر اختیاری باشد اما : “این می تواند یک راه خوب برای اضافه کردن مواد خاصی باشد که ممکن است در محصولات دیگر شما وجود نداشته باشد یا سبب ایجاد لایه محافظ برای پوست شما شود” در ادامه به معرفی چند مواد مغذی در تونر می پردازیم.

  • آلفا و بتا هیدروکسی اسید، به آرامی سبب حذف سلول های پوست مرده می شود که می تواند منافذ را از بین ببرد و پوست آسیب دیده را به حداقل می رساند.
  • اسید هیالورونیک به منظور افزایش هیدراتاسیون، سبب لطافت ودر مان خطوط پوست می شود.
  • آب گل رز و چای سبز با اثر ضد التهابی باعث کاهش تحریک و قرمزی می شود.
  • ویتامین E و C برای مبارزه با رادیکال های آزاد که می توانند پوست شما را از بین ببرند.

بهترین روش های مراقبت از پوست

تونر چیست؟

بعد از تمیز کردن و قبل از اضافه کردن چیزی بر روی پوست، باید تمیزکننده ها انجام شود.روش استفاده سنتی این است که یک پد پنبه را اشباع کنید و آن را روی صورتتان قرار دهید. اما، این طرز استفاده سبب می شود ” در نهایت  مقدار زیادی از مواد مغذی از دست برود”.

نکته: استفاده از تونر با دست های پاک، کارآمدتر است. فقط چند قطره را در کف دست خود قرار دهید و سپس آن را بکشید. “یا اگر شما ترجیح می دهید، می توانید یک پد پنبه را از هم جدا کنید”، پس قبل از قرار دادن تونر روی آن، خیلی ضخیم نباشد .

اکثر فرمول ها را می توان صبح و شب استفاده کرد.

درمان با سرم

 سرم های پوستی درمان ها عالی برای پوست می باشد. این سرم ها حاوی  مواد فعال می توانند، بسیاری از مشکلات پوستی از لکه های تیره تا چین و چروک  را کاهش دهند.

حتی اگر شما هیچ گونه مسائل خاصی را نداشته باشید، روزانه نیاز به یک سرم آنتی اکسیدان دارید تا از اشعه های موجود در محیط محافظت کنید.در این میان گزینه های فراوانی برای انتخاب سرم وجود دارد اما بعد از تلاش های فراوان متخصصین پزشکی دریافته اند سرم های پوستی می بایست حاوی مواد زیر باشد:

  • اسید هیالورونیک برای تقویت لایه بالایی پوست جلوگیری از کاهش رطوبت پوست.
  • با استفاده مداوم  ویتامین  C کمک به روشن شدن و کاهش لکه های تیره  پوست می شود.
  • رتینول، ویتامین B3، برای تحریک  و تولید کلاژن ، الاستین و پروتئین در بدن است که به جلوگیری از خطوط و تضعیف پوست کمک می کند.
  • گوگرد کلوئیدی، نیاسین آمید با اثرات ضد میکروبی آن  برای آرام کردن قرمزی و تحریک با کاهش التهاب و بهبود آکنه.
  • اگر نگرانی های متعددی دارید، ممکن است بخواهید از چندین فرمول استفاده کنید.

توصیه می شود برای مناطق مختلف پوست از محصولات مختلف استفاده کنید. “شاید شما فقط از یک سرم ویتامین C استفاده کنید، اما بعد از آن فقط برای

لکه ها پوستی می بایست از  hyperpigmentation استفاده کنید.” فقط با متخصص پوست خود برای جلوگیری از واکنش های احتمالی مشورت کنید .

برای صرفه جویی در وقت، از مخلوط کردن سرم با مرطوب کنندها بپرهیزید ” این سبب کاهش جذب موثر سرم می شود در نتیجه محصولات را می بایست یک به یک استفاده کنید.

همه سرم ها در یک بازه زمانی استفاده نمی شود مثلا آنتی اکسیدان ها را بهتر است صبح ها استفاده کنید، زیرا آنها از محیط زیست محافظت بیشتری می کنند و اکثر ما کرم ضد آفتاب را به اندازه کافی استفاده نمی کنیم”. با این حال، برخی از مواد تشکیل دهنده بهترین زمانیکه می بایست از آنها استفاده شود  شب ها می باشد.به عنوان مثال: “Retinols در مقابل نور خورشید پایدار نیستند و اگر در روز استفاده شوند، تجزیه خواهد شد”

دستورالعمل برچسب محصولات را همیشه با دقت بخوانید.

مرطوب کننده ها

اساسی ترین عملکرد یک مرطوب کننده این است که پوست را آبدار و نرم می کند. “اساسا، مرطوب کننده ها در جلوگیری از ازدست دادن آب از طریق لایه های بیرونی پوست کمک می کنند” آنها همچنین می توانند از روغن های محافظتی طبیعی و دیگر مولکول های ساختاری در داخل پوست محافظت کنند.

مرطوب کننده ها اساسا محصولی است که پزشکان توصیه می کنند، در طول سال برای تمام انواع پوست استفاده شود. پوست به طور طبيعي توانايي حفظ رطوبت را در سنين خود از دست مي دهد و فعاليت هاي روزانه مانند شستشو مي تواند آبرسان هاي طبيعي را از سطح آب بگيرد.

بهترین روش های مراقبت روزانه از پوست

 چگونه یک مرطوب کننده را انتخاب کنیم

هر کس نیاز به رطوبت دارد، اما نوع مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت خواهد بود. شما می توانید با رجوع به جدول زیر مرطوب کننده مناسب پوست خود ر ا انتخاب کنید.

تفاوت درکرم  روز و شب

کرم هایی که در صبح استفاده می کنید برای حفاظت از پوست خود از اشعه محیطی که در هنگام ترک خانه از آن استفاده می کنید مجهز شده اند. بسیاری از آنها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند تا از رادیکال های آزاد و اشعه ماورای بنفش محافظت کنند.

 از سوی دیگر، کرم شب با مواد تشکیل دهنده مانند رتینول تمرکز بر روی تعمیر هر گونه آسیب به پوست شما به سرعت گردش تلفن همراه و مقابله با لکه های تیره مجهز شده اند این کرم ها همچنین سطوح رطوبت را که به طور طبیعی در شب می میرند، با نرم کننده هایی که اغلب بافت غنی و ضخیم دارند افزایش می دهند

کرم چشم

آیا می توانید بدون کرم چشم زنده بمانید؟ کاملا. اما اگر دچار نگرانی خاصی از قبیل  خشکی یا پف چشم باشید بهتر است از یک نوع کرم دور چشم استفاده کنید.

پوست در اطراف چشم بسیار نازک و ظریف است و احتمال بیشتری دارد که نسبت به مواد تشکیل دهنده واکنش نشان دهد.

بنابراین، متخصصین پوست به طور معمول کرم چشمی را پیشنهاد می دهند که حساسیت بالقوه را در نظر می گیرند و غلظت قابل ملاحظه ای از مواد فعال دارد.

به گفته متخصصین پزشکی برای کیسه ها و التهاب های زیر چشم کافئین، پپتیدها و اسید هیالورونیک می تواند آرامش بخش باشد.

حلقه های تیره اطراف چشم  به علت رگه های قابل مشاهده یا تغییر رنگ، باعث تیرگی اطراف چشم می شود. “از محصولاتی استفاده کنید که ترکیبات روشن کننده مانند ویتامین C، اسید کجیک و نیاسینامید است.”

نکته خودآموز: برای جلوگیری از سوزش چشم، از رتینولهای قوی (که می تواند خارش و قرمزی ایجاد کند) که حاوی عطر می باشد، استفاده نکنید.

محافظت با کرم ضد آفتاب

همه کارشناسان ما به اتفاق آرا در یک مورد توافق کردند: این کرم ضد پیری، دست کم، مهم ترین محصول مراقبت از پوست است. “این امر به عنوان بخشی از مراقبت پوست بسیار مهم است”.

استفاده روزانه و استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث جلوگیری از موارد زیر در طی زمان می شود.

  • ایجاد خطوط و چین و چروک ها
  • نواقص بافتی
  • تغییرات ظاهر منافذ
  • تیره شدن پوست

مهمتر از همه، استفاده از کرم های ضد آفتاب روزانه می تواند به جلوگیری از تشکیل برخی از سرطان های پوست کمک کند. ” کارشناسان توصیه می کنند حداقل SPF ضد آفتاب 30 باید باشد.

بهترین روش های مراقبت روزانه از پوست

بحث های زیادی وجود دارد که کدام کرم های ضد آفتاب برای پوست شما مناسب و ایمن هستند. شما دوفرمول برای انتخاب ضد آفتاب دارید.

۱.مواد شیمیایی مانند oxybenzone و اکتینوکات، که به پوست شما جذب می شوند تا از آسیب نور نور فرابنفش

فواید:

سبک وزن، آسان برای اعمال و شفاف بر روی پوست.

مضرات:

می تواند باعث تحریک و واکنش در کسانی که دارای پوست حساس هستند.

برخی از مواد تشکیل دهنده مانند oxybenzone نگرانی های بهداشتی را افزایش داده و رتبه بندی “خطر بالا” را در پایگاه داده محیط زیست ارائه می دهند.

۲.مواد تشکیل دهنده فیزیکی، مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، که در بالای پوست شما قرار می گیرند تا از نفوذ اشعه UV به بدن شما جلوگیری کند.

فواید:

ریسک بسیار کمی از تحریک و یا نگرانی های بهداشتی.

مضرات:

اغلب یک رنگ سفید یا خاکستری بر روی پوست را از بین می برند، مخصوصا در افرادی که دارای پوست های تیره تر هستند.

به گفته یکی از متخصصین پوست: “من معمولا  استفاده از کرم های ضد آفتاب حاوی ترکیبی از اجزای مسدود کننده فیزیکی و شیمیایی حمایت می کنم.” “این  نوع سبب محافظت از هر دو نوع اشعه  UVA و UVB را فراهم می کند و به طور معمول سبب تغییر در ظاهر  پوست نمی شود.”

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *