بهترین درمان مویرگ های واریسی

خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی اسکلروتراپی یکی از درمان های غیر جراحی برای مویرگ های واریسی سطحی پوست و عروق عنکبوتی کشف شده است.

رگ‌های عنکبوتی به رگ‌های ریز قرمز، آبی یا بنفش نخ مانند گفته می‌شود که در نزدیکی سطح پوست قرار داشته و ظاهری شبیه به تار عنکبوت دارند. این رگ‌های گشاد شده و قابل‌ رؤیت از زیر پوست، به دلیل فشار آمدن به عروق ایجاد شده و ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن از جمله صورت ایجاد شوند ولی بیشتر در نقاطی چون ران‌ها، ساق پا، مچ پا و یا باسن دیده می‌شوند. در این مقاله از کلینیک تخصصی پوست و موی آرتا توضیحات مفیدی در زمینه علل، درمان و پیشگیری مویرگ های واریسی در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

مویرگ واریسی

رگ‌های بنفش، آبی و قرمز، اصلی‌ترین علامت بیماری ریفلاکس وریدی است. این رگ‌های کوچک در زیر پوست در هم تنیده شده و ظاهری به شکل تار عنکبوت یا شاخه‌های درخت دارند. گرفتگی شبانه‌ی عضلات، تورم و یا ناراحتی در ناحیه‌ی آسیب دیده در برخی از موارد بیماری دیده می‌شوند. در برخی از موارد دیگر، ممکن است فرد احساس ناراحتی نکند ولی وجود رگ‌های آبی، قرمز و بنفش در زیر پوست می‌توانند نگران‌کننده باشند.

اسکلروتراپی دهه‌هاست که به‌ منظور از بین بردن رگ‌های عنکبوتی قرمز، آبی و بنفش در سطح پوست مورد استفاده قرار گرفته و قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش درمانی مورد استفاده برای این عارضه‌هاست. در این روش، محلول مخصوصی به شکل مستقیم به درون این رگ‌ها تزریق می‌شود. این محلول باعث آسیب دیدن دیواره‌ی رگ‌ها، التهاب آن‌ها و در آخر چسبیدن دیواره‌ها به یکدیگر می‌شود. با گذشت زمان، رگ‌های خونی بسته شده که استفاده‌ای ندارند، تخریب شده و توسط بدن جذب می‌شوند. اسکلروتراپی معمولاً برای درمان رگ‌های عنکبوتی در ناحیه‌ی صورت توصیه نمی‌شود ولی استفاده از این روش در ناحیه‌ی پا رایج است.

اسکلروتراپی یکی از درمان های غیر جراحی برای مویرگ های واریسی سطحی پوست و عروق عنکبوتی است که در آن موسوم به اسکلروزان به درون این عروق ظریف تزریق شده و با تخریب غشای داخلی رگ باعث بسته شدن عروق و محو شدن فوری این ضایعات می شود.درمان برای مویرگ های سطحی قرمز، آبی یا بنفش موجود در پوست پاها یا هر قسمت دیگری از بدن قابل اجرا می باشد. این روش فاقد عارضه بوده و برای رگ های واریسی بزرگ قابل انجام نیست.

مویرگ واریسی

پیشگیری از ایجاد رگ‌های کوچک آبی، قرمز و بنفش زمانی که عوامل خطر ایجادکننده‌ی آن‌ها شناخته شده باشند آسان‌تر می‌شود.

  • ورزش: پیاده‌روی منظم و دیگر فعالیت‌های شبیه به آن باعث به کار افتادن عضلات ساق شده که منجر به پمپ شدن خون به خارج از پا و برداشته شدن فشار از روی عروق خونی می‌شود. این فعالیت‌ها برای پیشگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی ضروری‌اند. به‌ علاوه، حفظ حجم عضلانی مناسب می‌تواند به گردش خون کمک کرده و در کنترل وزن نیز مؤثر باشد.
  • کنترل وزن: حفظ وزن مناسب با استفاده از رژیم‌های غذایی سالم و ورزش کردن می‌تواند باعث کاهش فشار خون و برداشته شدن فشار از روی رگ‌های خونی شود.
  • بالا بردن پاها: بالا نگه‌داشتن پاها در وضعیت مناسب به هنگام استراحت کردن (بالاتر بودن پاها از سطح قلب) می‌تواند به گردش خون در سیاهرگ‌ها کمک کرده و باعث کاهش فشار وارده به عروق خونی و تخلیه‌ی بهتر خون از پاها شود.
  • پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت: اگر باید برای مدت‌زمان‌های طولانی بنشینید و یا بایستید، به‌طور منظم راه بروید و یا پاهای خود را ساعتی 10 تا 20 مرتبه خم و راست کنید.
  • کفش پاشنه بلند نپوشیدکفش های پاشنه بلند احتمال بروز رگ های عنکبوتی را افزایش می دهند. پاشنه های بلندتر از سه سانتی متر، بسیار مضر هستند، چون با قرار دادن کف و ساق پا در وضعیتی غیرطبیعی و نامناسب، به رگ ها فشار وارد می کنند.
    اکنون کفش های زیادی طراحی شده که به گردش خون در پاها کمک می کنند و اگر احتمال بروز رگ های عنکبوتی در شما وجود دارد ، خیلی خوب است این کفش ها را بخرید.
  • برنامه غذایی تان را بررسی کنیداین توصیه بسیار درستی است که : ” بگذارید غذا، داروی تان باشد.” سعی کنید تا جایی که امکان دارد به این توصیه پایبند باشید.در مورد رگ های عنکبوتی، پیاز و سیر، بهترین غذاها به شمار می روند، چون خون را رقیق کرده و فشار روی رگ ها را کم می کنند. نمکزیاد هم خطر این مشکل را بیشتر می کند. انواع توت، مرکبات و غلات سبوس دار زیاد مصرف کنید.
  • ماساژ درمانی کنید

    ماساژ، شیوه ای بسیار موثر برای بهبود گردش خون است. بنابراین احتمال بروز رگ های عنکبوتی را به حداقل می رساند. می توانید با استفاده از روغن های گیاهی چون اسانس لیمو و دانه های انگور تاثیرات ماساژ را بیشتر کنید.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *