اگزما چيست؟

اگزما اصطلاحی کلی برای هر گونه التهاب پوست و بیماری مزمن پوستی است که انواع مختلفی دارد. اما اغلب اوقات، آن را به یک بیماری پوستی معمولی به نام درماتیت آتوپیک ارجاع می‌دهند که سبب تحریک، خارش، خشکی و قرمزی پوست می‌شود. در اثر خارش پوست شما خراشیده شده و شروع به پوسته شدن می‌کند. اگر این کار را برای مدت زمان طولانی انجام دهید پوست شما زخم خواهد شد.

اکثر افراد از دوران کودکی به اگزما مبتلا خواهند شد. نشانه‌ها اغلب در سن ۵ یا ۶ سالگی بهبود می‌یابند و اکثرا اگزما نیمی از کودکان در سنین نوجوانی متوقف می‌شود. اما افرادی هستند که در سنین بزرگسالی هنوز هم مبتلا به این بیماری هستند، هرچند که علائم آن‌ها کمتر می‌شود. مبتلا شدن به اگزما برای اولین بار در سنین بزرگسالی کمتر رایج است.

علایم‌ شایع‌

١. خارش‌ (گاهی‌ شدید) در ناحیه‌ اگزما

٢. بروز تاول‌های‌ کوچک‌ در محل‌ اگزما همراه‌ با تراوش‌ مایع‌

٣. ضخیم‌ شدگی‌ و پوسته‌ریزی‌ در اثر التهاب‌ مزمن‌

چه چیزی باعث بیماری اگزما می شود؟

اگزما یک بیماری موروثی در نظر گرفته می شود و همراه با آرژی های خوراکی، التهاب مخاط بینی، آلرژیک و آسم است. این بیماری پوستی وقتی اتفاق می افتد که پوست ملتهب شده و نمی تواند رطوبت کافی را در خودش نگه دارد. این مشکل می تواند توسط رطوب از هوای مرطوب و خیس، و همینطور هوای به شدت سرد و خشک تشدید شود.

عوامل دیگری که می تواند باعث اگزما شود، مثل استرس، محرکها(مثل مواد حساسیت زا، صابون ها یا لوسیون ها)، مواد خوراکی خاص یا گرد و خاک و کپکها.

درمان بیماری اگزما چیست؟

درمان و کنترل بیماری اگزما بسیار حائز اهمیت است. خارش بیش از حد میتواند باعث ایجاد عفونت پوستی شود، و اگر بیماری اگزما برای طولانی مدت بی درمان بماند، باعث کلفت شدن و تغییر رنگ پوست می شود.

راهکارهای اصلی درمان اگزما

– پرهیز از هر گونه آلرژی خوراکی شناخته شده که می تواند باعث التهاب شود.

– پرهیز از صابون ها، لوسیون ها و شوینده های معطر. استفاده از دستکش در زمان نظافت می تواند از دست ها محافظت کند.

– خوابیدن در وان حاوی مواد تسکین دهنده می تواند خارش را کمتر کند. پوست باید با لوسیون های مناسب مرطوب شود.

– بهتر است ناخن های کودکان و نوزادان برای جلوگیری از خارش بیش از حد گرفته شود. همچنین می توانید زمان خوابیدن دستکش نرم دستشان کنید.

– حمایت خانوادگی از این بیماری و شرایط نامطلوب روحی و روانی که به مراه خودش دارد، تاثیر زیادی در روحیه بیمار دارد.