اگزما پوست دست

در این مقاله کلینیک پوست و موی آرتا قصد دارد شما را با عارضه اگزما پوست دست و عوامل موثر در افزایش شدت آن، بیشتر آشنا نماید. با همراه باشید.

اگزمای دست در بیشتر مواقع، بیماری خانم‌های خانه‌دار است. این بیماری بر اثر تماس مکرر پوست دست با یک ماده شیمیایی به وجود می‌آید. مواد شیمیایی و آب به پوست آسیب می‌زنند؛ یعنی باعث می‌شود پوست، ظاهری نازیبا پیدا کند. برخی خانم‌ها هم خود درمانی می‌کنند که اغلب بی‌فایده است، اما چه ماده محرکی باعث خرابی پوست می‌شود و چگونه می‌توان بیماری را درمان کرد. در این مقاله کلینیک پوست و موی آرتا قصد دارد شما را با عارضه اگزما پوست دست بیشتر آشنا نماید. با همراه باشید.

اگزمای دست چه علامتی دارد؟

اگزما از نظر بالینی سه نشانه دارد؛ اگزمای حاد،اگزمای تحت حاد و اگزمای مزمن. اگزمای حاد توام با خارش و قرمزی است و در پوست دست، دانه‌های آبکی تشکیل می‌شود. اگر درمان زود آغاز شود، فرد بهبود می‌یابد و اگر درمان نشود به اگزمای تحت حاد تبدیل می‌شود. در اگزمای تحت حاد قرمزی و ترشح از بین می‌رود، ولی خشکی پوست شدت می‌یابد ودر مراحل آخر یعنی اگزمای مزمن که بیماری پوستی تداوم می‌یابد پوست تیره، ضخیم و خارش‌دار می‌شود. در این مرحله، درمان دشوارتر و طولانی‌تر است. شما اشاره کردید اگر شست‌وشوی خانم‌ها کمتر شود اگزما بتدریج بهبود می‌یابد، ولی شاید این کار برای یک خانم خانه‌دار عملی نباشد.

اگزما پوست دست

عوامل موثر در افزایش شدت اگزما

  • مواد شیمیایی موجود در پاک کننده ها و شوینده ها که موجب خشکی پوست می شوند.
  • الیاف مصنوعی
  • افزایش دمای بدن
  • تعریق زیاد
  • تغییرات دمای هوا؛ هوای بسیار سرد یا گرم
  • استرس؛ به طور غیرمستقیم باعث افزایش شدت بیماری می شود.
  • حساسیت غذایی
  • شوره بدن حیوانات
  • عفونت های تنفسی فوقانی
  • حساسیت به صابون یا شامپو

چه صابونی برای این گروه از بیماران توصیه می‌کنید؟

صابون باید ملایم، خنثی و پرچرب باشد، اما تعداد دفعات استفاده از این صابون‌ها هم باید با نظر پزشک باشد و نمی‌توان برای بهبود سریع‌تر هر لحظه دست‌ها را با این صابون‌ها شست. هر بیماری باید از کرم و صابونی را که توسط پزشک تجویز شده است، استفاده کند و دستور دارویی را هم رعایت نماید. 

پیشگیری از اگزمای پوستی دست

زمستان‏ها از دستکش چرمی استفاده کنید تا مانع از خشکی و پوسته شدن دست‏هایتان شود. همیشه برای نرم و مرطوب نگهداشتن پوست دست‏هایتان از یک فرآورده مناسب که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید. اینگونه فرآورده‏ها را باید چندین بار در روز بسته به نیاز، به دست‏ها بمالید. زمانی که ضایعات پوستی دست‏ها در حال ترمیم هستند، گاهی منظره ناخوشایندی (بخاطر دلمه بستن) پیدا می‏کنند که به تدریج برطرف می‏شود. گاهی هم این ضایعات پس از بهبودی دوباره عود می‏کنند. سعی کنید به خاطر بسپارید که تماس با کدام فرآورده یا انجام کدام فعالیت سبب عود عارضه شده است. حتماً پزشک خود را از عود مجدد ضایعه پوستی دست‏ها مطلع کنید. از آنجا که ضایعات پوست دست‏ها عموماً مقاوم به درمان هستند، ادامه درمان و رعایت دقیق دستورات پزشک و نیز حفظ ارتباط با طبیب در مدت درمان، بسیار اهمیت دارد. بخاطر داشته باشید، اکزمای دست‏ها به شرط رعایت نکات فوق، درمان شدنی است.

پست را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *